logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
چرا صبحانه‌های شهر وان بی‌نظیر است؟

چرا صبحانه‌های شهر وان بی‌نظیر است؟

1403/04/25

صبحانه وان شما را به سطح کاملاً جدیدی از طعم می‌برد و با غذاهایی آشنای‌تان می‌کند که قبلا نام آنها را نشنیده‌اید. چراکه این صبحانه شامل مواد اولیه طبیعی، ارگانیک، خوش‌طعم و پر از شگفتی است که نظیرش را در نه‌تنها در دیگر شهرهای ترکیه، بلکه بسیاری از نقاط جهان پیدا نخواهید کرد.

صبحانه‌های شهر وان چرا مهم است؟

سال‌هاست که گردشگران تور وان را به‌عنوان تور خارجی ارزان و باکیفیت انتخاب می‌کنند. در تور وان می‌توانید جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی بسیاری را ببینید، خرید کنید و البته از طعم‌های جدید لذت ببرید. یکی از این تجربه‌ها چشیدن صبحانه‌های وان است. وعده‌ای که باعث شده در شهر وان رستوران‌هایی ویژه برای صرف صبحانه ساخته شوند و درآنها باکیفیت‌ترین و خوشمزه‌ترین صبحانه‌ها را ارائه کنند. علاوه‌براین هتل‌های وان که توسط شاهسون‌سیر برای تور وان رزرو می‌شوند هم صبحانه‌های عالی دارند و می‌توانند شما را به جشن طعم‌های عالی ببرند. جالب است بدانید سنت صبحانه وان یکی از کاندیدهای میراث جهانی یونسکو است و ممکن است به‌زودی این وعده غذایی به فهرست جهانی راه پیدا کند.

صبحانه در وان وعده‌ای مهم و از میراث کهن فرهنگی است

این را هم خوب است بدانید که در سال 2014، شهر وان رکورددار جهانی گینس برای داشتن «شلوغ‌ترین میز صبحانه جهان» شد. در این رویداد 51793 نفر در مقابل قلعه وان، که تاسیس آن به نهم بازمی‌گردد، باهم صبحانه صرف کردند.

صبحانه در وان و برای مردم شهر هم بسیار مهم است. پس اگر شما هم عاشق صبحانه‌های مفصل و خوشمزه هستید، این مقاله را نباید ازدست بدهید.

 

چرا سفر به وان؟

وان منطقه‌ای واقع در شرق ترکیه است که توسط دریاچه دیدنی وان، که اتفاقا بزرگترین دریاچه ترکیه نیز هست، شناخته می‌شود. این منطقه میزبان تمدن‌ها و فرهنگ‌های بسیاری بوده است که به عنوان پایتخت پادشاهی اورارتو به قرن نهم قبل از میلاد برمی‌گردد. این منطقه دارای مکان‌های دیدنی، مانند کلیسای 1200 ساله آکدامار واقع در جزیره آکدامار در دریاچه وان، که در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو قرار دارد نیز هست.

در قرن قبل از میلاد وان نیز در جاده ابریشم واقع شده بود و به طور سنتی مغازه‌های لبنیاتی داشت که مردم برای صرف صبحانه در آن توقف می‌کردند. از آن زمان، صبحانه این منطقه به خاطر غذاهای متنوع و منحصربه‌فردش که صبحانه ترکی را به سطح جدیدی می‌برد، مشهور شده است. این روزها، شهر وان دارای سالن های صبحانه در سراسر شهر و همچنین ده ها سالن در خیابانی به نام Kahvaltıcılar Çarşısı، به انگلیسی "Breakfast Street" است، که همانطور که از نامش پیداست صرفاً به رستوران‌هایی اختصاص دارد که صبحانه را سرو می‌کنند.

 

از صبحانه وان چه انتظاری باید داشت؟

درست مانند یک صبحانه سنتی ترکی، صبحانه وان شامل مجموعه وسیعی از غذاهای شیرین و خوش طعم است که در میان میز به اشتراک گذاشته می‌شود. چیزی حدود 20 ماده منحصربه‌فرد در صبحانه وان وجود دارد. البته با تأکید فراوان بر میراث منطقه با لبنیات، صبحانه‌ای که از قدیم در وان تهیه می‌شود. این صبحانه ترکی شامل طیف گسترده‌ای از پنیر، کره و خامه است. در مرکز صحنه، پنیر گیاهی معروف منطقه به نام "Van otlu peynir" خواهد بود. این پنیر گوسفندی با قوامی شبیه به پنیر فتا، در عین حال با طعم ملایم‌تر، با گیاهان وحشی معطر بومی کوه‌های اطراف دم شده است.

پنیرهای وان از قرن‌های پیش ساخته می‌شوند و قدمت زیادی دارند

برجسته‌ترین گیاه مصرفی در این پنیر نوعی سیر وحشی است. از گیاهان دیگر می‌توان به تره وحشی، آویشن کوهی، رازیانه، نعناع و حتی گل‌های وحشی اشاره کرد. پنیر در دو نوع تهیه می‌شود: یکی پنیر تازه نرم‌تر که در آب نمک سالامورا نگهداری می‌شود و دیگری پنیر سفت‌تر که حداقل سه ماه در زیر زمین کهنه می‌شود. پنیر بافته شده ملایم "örgü peyniri" یکی دیگر از انواعی است که به طور منظم صبحانه وان را تزئین می‌کند.

کره و سوسیس در صبحانه وان

سایر غذاهای لبنی که بخشی از صبحانه وان هستند عبارتند از "süt kaymağı" که چربی کره‌ای است که از لایه خامه‌ای بالای شیر کامل گرفته می‌شود و "yoğurt kaymağı" که لایه بالایی ماست است. کره‌ای که در صبحانه وان سرو می شود، کره‌ی پخته شده از ماست است که در ترکی به آن "yayık tereyağı" می‌گویند. در وان، "cacık" که به طور سنتی یک دیپ خیار و ماست بر پایه سیر است، برای صبحانه سرو  و به جای سیر از فلفل، پیاز، جعفری و شوید استفاده می‌شود. صبحانه وان شامل یک غذای مخصوص تخم مرغ به نام "kavurmalı-sucuklu yumurta" است که در آن تکه‌هایی از سوچوک سوسیس تند ترکی و تکه‌های کاورما، که یک گوشت شیرینی کنسرو شده است، در یک تابه مسی به شکل تخم‌مرغ در می‌آیند.

تنوع صبحانه در وان بسیار زیاد و برای هرفردی واقعا جذاب است

 

تخم‌مرغ و مربا در صبحانه شهر وان

"Murtuğa" یکی دیگر از غذاهای بی‌نظیر تخم‌مرغ است که همراه با صبحانه وان است و از یک روکس غلیظ تشکیل شده است که در آن کره و آرد با هم روی شعله پخته می‌شوند و پس از آن تخم‌مرغ‌های همزده در تابه‌ای می‌ریزند تا یک ظرف تخم‌مرغ ترد ایجاد شود. این صبحانه خوش‌طعم و شیرین با گردو و عسل سرو می‌شود. این صبحانه برای شروع یک روز خوب با هدف دیدن جاذبه های وان عالی است.

ترکیب طعم‌های شور و شیرین در صبحانه وان خیلی خوب به‌نظر می‌آید

بخش دیگری از مراسم صبحانه وان «کاووت» است، غذایی که قطعاً شیرین است زیرا از گندم آسیاب شده برشته شده در کره و شکر در نوعی هلوا تشکیل شده است. عسل و مربای گلاب وان از دیگر محصولاتی هستند که از جمله مرباها هستند، تاهینی و پکمز که همان ملاس انگور است که بدون شک همراه سفره خواهد بود. علاوه بر همه چیز، یکی از دیگر غذاهای ویژه این منطقه «وان چورگی» (Van çöreği) است، یک کلوچه کره‌ای پخته شده بزرگ که پکمز روی آن باقلوا ریخته شده است. نانی که در صبحانه وان سرو می‌شود به طور سنتی یک نان لواش یا نانی در فر است.

 

سخن آخر

اگر دل‌تان یک سفر خارجی اقتصادی می‌خواهد که درآن تجربه‌هایی عالی داشته باشید و غذاهایی بسیار خوشمزه را بچشید، پیشنهاد ما به شما تور وان است. این تور سال‌هاست که توسط آژانس شاهسون سیر دانا برگزار می‌شود و همواره رضایت از آن در سطح بسیار بالایی بوده است. اگر دوست دارید در این تور شرکت کنید کافی است با شماره 02188344341 تماس بگیرید.