logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
همه چیز درباره دریاچه وان

همه چیز درباره دریاچه وان

1403/05/05

دریاچه وان از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در ترکیه است. از سوی دیگر، مدت‌هاست که تور وان یکی از پرطرفدارترین سفرها برای ایرانی‌ها شده است. اگر شما هم می‌خواهید به این شهر ترکیه بروید و دوست دارید قبل از رسیدن اطلاعات مفید و کاملی درباره آن داشته باشید، این مطلب از وبلاگ شاهسون سیر را از دست ندهید. چراکه قرار است همه چیز را درباره دریاچه وان که یک جاذبه مهم و اسرارآمیز است برای‌تان بگوییم.

دریاچه وان کجاست؟

دریاچه وان، بزرگترین حجم آبی ترکیه و دومین دریاچه بزرگ در خاورمیانه است. این دریاچه در منطقه شرق آناتولی نزدیک مرز ایران قرار دارد. مساحت آن 1434 مایل مربع (3713 کیلومتر مربع) است و در عریض‌ترین نقطه آن بیش از 74 مایل (119 کیلومتر) عرض دارد.

دریاچه وان دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه است

نام ترکی امروزی آن، Van Gölü، که توسط جغرافیدانان یونان باستان به عنوان Thospitis Lacus یا Arsissa Lacus شناخته می‌شود، از Van یا Chauon، نام پایتخت پادشاهی اورارتویی که در کرانه شرقی دریاچه بین 10 و 10 میلادی شکوفا شد، گرفته شده است. قرن هشتم قبل از میلاد این دریاچه تقریباً مثلثی شکل داشته و در یک حوضه محصور قرار داشته اشت. آب‌های شور آن برای شرب و آبیاری نامناسب است. با وجود آب شور به جز در دره که چند نوع ماهی دارد، حیات جانوری دیگری کشف نشده است.

دریاچه وان در پایین‌ترین قسمت یک حوضه وسیع را اشغال می‌کند که از جنوب با کوه‌های مرتفع، از شرق با فلات‌ها، کوه‌ها و از غرب با مجموعه‌ای از مخروط‌های آتشفشانی هم مرز است. در دوره‌ای از دوران پلیستوسن (یعنی حدود 2600000 تا 11700 سال پیش)، جریان گدازه‌ای از آتشفشان نمرود تقریباً 37 مایل (60 کیلومتر) در انتهای جنوب غربی حوضه گسترش یافت و زه‌کشی به سمت غرب و رودخانه مورات را مسدود کرد. در نتیجه فرورفتگی را به یک حوضه دریاچه بدون خروجی تبدیل می‌کند که در تور وان می‌توانید آن‌را ببینید.

دریاچه وان یک دریاچه باستانی و پر از اسرار است

جزیره‌های دریاچه وان

دریاچه وان به دو بخش تقسیم می‌شود. بدنه اصلی آب با یک گذرگاه باریک از امتداد شمالی بسیار کم عمق‌تر خود جدا می‌شود. سواحل آن عموماً شیب‌دار و پر از صخره است. سواحل جنوبی به شدت شیاردار و فرسوده است. آب‌ دریاچه پر از جزایر، از جمله گدیر که بزرگترین آن در شمال دریاچه است. چارپانک در شرق و آکتامار و آترک در جنوب از دیگر جزایری هستند که در تور گروهی وان می‌توانید آنها را ببینید. بدنه اصلی دریاچه در جنوب بسیار عمیق‌تر از بخش شمالی آن است و بیشترین عمق آن بیش از 330 فوت (100 متر) است.

وان چند جزیره دارد که بیشتر آنها خالی از سکنه هستند

حوزه آبریز دریاچه وان

حوضه آبریز دریاچه وان بیش از 5790 مایل مربع (15000 کیلومتر مربع) است. بزرگترین حوضه داخلی ترکیه به جز حوزه مرکزی آناتولی را تشکیل می‌دهد. این دریاچه از بارندگی، ذوب برف و همچنین از شاخه‌های متعددی تغذیه می‌شود. به ویژه رودخانه‌های Bendimahi و Zilan که از شمال به داخل می‌ریزند و رودخانه های Karasu و Micinger که از شرق وارد دریاچه می‌شوند، آن‌را حسابی پرآب می‌کنند. دریاچه وان تغییرات فصلی سطح آب خود را در حدود 20 اینچ (50 سانتی متر) در سال تجربه می‌کند. در ماه‌های فصل زمستان کمترین مقدار را دارد و پس از آب شدن بهاره، سطح آب شروع به افزایش می‌کند. با ورود آب اضافی از برف‌های ذوب شده کوه‌های اطراف، دریاچه در ماه جولای به بالاترین سطح خود می‌رسد.

حوزه آبریز دریاچه وان بیش از 15000 کیلومتر است

نمک فراوان در دریاچه وان

این دریاچه در تابستان دارای سه ناحیه دمایی مشخص است که از یک لایه بالایی آب گرم، یک منطقه پایین‌تر از آب سرد و یک لایه انتقالی میانی تشکیل شده است. در طول زمستان سطح آب به سرعت سرد می شود. گاهی اوقات بخش شمالی کم عمق یخ می‌زند. یخ زدگی کل دریاچه به دلیل شوری زیاد آن به تاخیر می‌افتد. فراوان‌ترین نمک دریاچه کربنات سدیم و سولفات سدیم است که در تور وان بیشتر با آن آشنا خواهید شد

دریاچه وان نمک زیادی دارد و در زمستان کاملا یخ نمی‌بندد

گردشگری در دریاچه وان

یک سرویس قایق مسافربری منظم در دریاچه بین شهرهای ساحلی حرکت می‌کند. یک کارخانه کشتی سازی کوچک در توگ در ساحل جنوب غربی وجود دارد. علاوه‌براین جزیره آکدامار و کلیسای معروف آن نیز در وسط دریاچه وان است که می‌توانید در تور وان آن‌را نیز ببینید و عکس‌هایی بسیار زیبا با آن بگیرید.

در تور وان می‌توانید با کشتی به جزیره‌های دریاچه وان بروید

باستان‌شناسی در دریاچه وان

حالا جای عجیب و خاص ماجرا رسیده‌ایم. در انتهای دریاچه وان چیست؟

باستان شناسان در شرق استان وان ترکیه ویرانه‌های یک قلعه 3000 ساله اورارتو را در حفاری های زیر آب در دریاچه وان کشف کردند. 

حفاری که توسط دانشگاه Van Yüzüncü Yıl و فرمانداری استان بیتلیس شرقی ترکیه انجام شد نشان داد که ویرانه‌های زیر آب ظاهراً متعلق به تمدن اورارتو عصر آهن است که به عنوان پادشاهی وان نیز شناخته  و تصور می‌شود قدمت آن به قرن های هشتم تا هفتم قبل از میلاد برمی‌گردد.

زیر وان یک شهر چند هزار ساله است که باستان‌شناسان به آن دست پیدا کرده‌اند

اکنون می‌دانیم سطح آب کنونی دریاچه وان که قدمتی 6000 ساله دارد، بنابر گزارش‌ها، این مقدار چند صد متر بالاتر از سطح آب در زمان تمدن اورارتو است. تمدن‌های ساکن در اطراف دریاچه روستاها و آبادی‌های بزرگی را در حالی که سطح آب دریاچه پایین بود ایجاد کردند، اما پس از افزایش مجدد آن مجبور به ترک منطقه شدند. تحقیقات نمی‌تواند تعیین کند که چه مقدار از دیوارهای قلعه مدفون است، اما حدود سه تا چهار متر  آن بالای از  آب دیده می‌شود.

بخشی از شهر باستانی زیر دریاچه وان از آب بیرون زده

دریاچه وان در تور وان

اگر به فکر یک تور خارجی خاص با قیمت مناسب هستید، تور وان را نباید از دست بدهید. سفری که در آن می‌توانید یکی از بزرگترین دریاچه‌های خاورمیانه را ببینید، صبحانه‌های ترکی خوشمزه بخورید، قلعه‌ها و کلیساهای باستانی را ببینید، با قیمت عالی از بهترین برندها خرید کنید و با کمترین هزینه حمل‌ونقل، سفرتان را انجام دهید. اگر برای شرکت در تور وان زمینی سوال دارید، با آژانس شاهسون‌سیر به‌شماره 02188344341 تماس بگیرید و برای تور وان با بهترین قیمت ثبت‌نام کنید.

گردشگری