logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
تاثیرات گردشگری

تاثیرات گردشگری

1397/03/19

صنعت گردشگری، از معدود صنایع جهان است که ارتباطی تنگاتنگ با بسیاری از شاخه‌های علمی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و... دارد. به همین دلیل گردشگری می‌تواند سبب رشد یا افول جوامع باشد و توجه به آن برای کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مطلب از وبلاگ آژانس شاهسون سیر بیشتر درباره این تاثیرها بخوانید.

تاثیرات گردشگری بر افراد

فرد که به سفر، به ویژه مکانی ناآشنا میرود، محیط آن مکان را هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ فردی و اجتماعی و فرهنگی ناآشنا و نامانوس می­یابد. بنابراین مسافر برای داشتن سفری لذت بخش و پر ثمر با مسائلی مواجه میشود که باید در صدد حل آنها برآید. مسافران بایستی منابع مالی و زمانی خود را بسیار متفاوت­تر از محل زندگی خود مدیریت کنند. آنها همچنان باید روابط اجتماعی و تعاملات اجتماعی را برای دستیابی به خوراک و پناهگاه و دیگر نیازها و در صورت امکان یافتن همراه مدیریت کنند. مسافران با فرهنگ­های جدید درجات تماس گوناگونی خواهند داشت. برای مثال گردشگری زندگی طلب نوعی روش ساختار یافته برای کسانی است که تمایل دارند با سبک زندگی مردم محلی عمیق­تر آشنا شوند. برخی از مسافران تجربه تماس از قبل تعیین شده را، مانند آنچه شرکتهای تورگردان ارائه میکنند، ترجیح میدهند.تورهایی که از لحاظ موضوعی دسته بندی میشوند مانند تورهای انسان شناختی، شرکت در جشنواره­های هنری و صنایع دستی از جمله این سفرها هستند.

تاثیر گردشگری بر کشور

 

تاثیرات گردشگری بر جامعه

به سفر رفتن تاثیر مهمی در تفاهم ملی و شناخت ارزشهای مردم دارد. یکی از سیاستهای کشورهای توسعه یافته بر آن است تا سفر به ویژه مسافرت داخلی را ابزاری برای آشنایی شهروندان با سایر قسمتهای کشور بدانند به همین دلیل در برخی از کشورها به افراد هزینه­ی سفر پرداخت میشود تا آنها بتوانند با خیالی آسوده و بدون در نظر گرفتن محدودیت مالی سفر کنند.

تغییرات گردشگری و تاثیر آن بر جوامع

 

تغییر علایق سفر

مردم تغییر میکنند، نگرش گروهی تغییر میکند و جمعیت نیز تغییر میکنند. تمامی این عوامل بر علایق سفر موثر است. علایق سفر نیز تغییر میکنند. برخی از کشورها به لحاظ سفر شهرت عمومی می­یابند،در حالی که برخی دیگر افول میکنند. رویدادهای جهانی نظر عموم را به سمت کشورها یا مناطقی خاصی از جهان معطوف میکند. مثالهایی از این دست ظهور ژاپن و کره به عنوان مقاصد گردشگری پس از جنگ جهانی دوم، بازدید از جزائر کارائیب، اسپانیا، مراکش و شرق آفریقا و مناطقی از این دست.

گردشگری و تاثیر آن بر جوامع

 

تور خاص برای افراد خاص

تورها با علایق ویژه یکی دیگر از گروه­های مسافرتی در حال رشدند. اینگونه تورها برای افراد علاقه­مند به کشاورزی، انسان شناسی، معماری، هنر، پرنده نگاری، تجارت و... برگزار میشوند. در تقسیم بندی­های حوزه­های گردشگری میشود این گونه تورها را به صورت کلی مانند فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و... مشاهده کرد.

تورهای خاص شاهسون سیر

مفاهیم بنیادین