logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
پنج غذای معروف استان خوزستان

پنج غذای معروف استان خوزستان

1399/11/27

ایران سرزمین اقوام و فرهنگ‌های متنوع است، به همین دلیل تنوع غذایی زیادی در ایران وجود دارد.

امروز با ما همراه باشید تا بر سر سفره رنگین و گرم مردم خوزستان بنشینیم تا با عادات غذایی آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

در استان خوزستان ما تنوع قومیتی زیادی را می‌بینیم که هر کدام از آن‌ها تاثیری بر یکدیگر داشته اند از جمله این تاثیر‌ها می‌توان به تاثیرات غذایی این استان جنوبی پرداخت.

غذای مردم خوزستان عموما پر از ادویه و غالبی با مزه تند دارد. همچنین همجواری این استان با خلیج فارس باعث شده است که غذاهای دریایی راه خود را برای ورود به سفره‌های آنان باز کند و شیوه‌های مختلف طبخ را به وجود آورد. احتمالا هم نیازی نیست که بگوییم غذاهای دوست داشتنی فلافل و سمبوسه هم از این استان راه خود را به خانه‌های ما باز کرده‌اند.

امروز میخواهیم با هم به بررسی چند خوراک کمتر شناخته شده که مخصوص همین منطقه هست بپردازیم و همچنین چند خوراک عامیانه را هم بررسی کنیم.

 

امگشت:

از جمله غذاهای دریایی و محلی استان خوزستان می‌توان به امگشت اشاره کرد، غذایی که توسط عرب‌های خوزستان با ماهی قباد نمک سود شده یا تازه تهیه می‌شود.

طرز تهیه آن هم با پخت پلو شروع می‌شود و به آن کمی سبزی پلویی اضافه می‌کنند و ماهی قباد را با کمی ادویه مثل زردچوبه می‌پزند سپس اقدام به جداسازی استخوان ماهی می‌کنند گوشت آن را با پیاز و کشمش سرخ و ادویه سرخ می‌کنند. و در نهایت ماهی را به برنج در مرحله دم گذاشتن اضافه می‌کنند.

 

 

آش ارده خوزستانی:

مردم دزفول در گذشته این غذا را زمان بارش باران درست می‌کردند اما نباید به اشتباه فکر کنید که این غذا یک آش معمولی  است در واقع آش ارده خوزستانی نوعی پلو است که با ماش و ارده کنجد تهیه می‌شود گاهی در بعضی محافل و رستوران‌ها به این غذا نیز پلو ارده هم می‌گویند اما نام درست آن همان آش ارده می‌باشد. شیره خرما به کار رفته در این غذا باعث می‌شود که این غذا طبعی گرم با طعمی شیرین داشته باشد برای پخت این غذا ابتدا برنج را دم کرده ماش پخته شده را به برنج اضافه کرده و خوب قاطی می‌کنند. سپس در هنگام سرو غذا بر روی برنج آن ارده می‌ریزند تا رنگ برنج قهوه‌ای باشد سپس آن را با شیره خرما سرو میکنند. خوردن این غذا را با ترشی‌های محلی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

قلیه ماهی:

قلیه ماهی از آن دسته غذاهایی هست که کمتر کسی اسم آن را نشنیده است ولی همچنان عده زیادی از ما حتی یک بار هم آن را امتحان نکردیم. قلیه ماهی نوعی خورشت ماهی می‌باشد و عموما با پلو در کنار یکدیگر سرو می‌شود برای تهیه قلیه ماهی از ماهی‌های آزاد خلیج فارس استفاده می‌شود که همگی بدون استخوان‌اند بعضی از آن‌ها عبارتند از شیرماهی، میش ماهی، شوریده، سنگسر، هامور و.......

روش تهیه قلیه ماهی به این صورت است که ابتدا پیاز، سیر و سبزیجات معطری مانند گشنیز، شنبلیله و جعفری را با هم تفت می‌هند سپس ماهی و ادویه‌ها را به این مخلوط اضافه می‌کنند در مراحل بعدی به آن تمبر هندی و رب گوجه را اضافه می‌کنند و میگذراند که به خوبی دم بکشد.

در کنار این غذا از ترشی بندری قافل نشوید.

 

 

سمبوسه:

سمبوسه، از آن دسته غذاهایی است که هر بار نام آن را می‌شنویم کودکی خود را به یاد می‌آوریم که مادر در حال اضافه کردن مواد خوشمزه سمبوسه به نان لواش است و سپس تا کردن مثلثی نان و سرخ کردن آن.

سمبوسه در خوزستان با این تفاوت درست می‌شود که نوعی سس انبه به آن اضافه می‌کنند.

برای تهیه این سمبوسه ابتدا گوشت چرخ‌کرده را تفت می‌دهند سپس به آن ارکان دیگری از جمله سبزیجات معطر، سیب زمینی و... اضافه می‌کنند. برای تهیه سس آن هم گوجه رنده شده را با پودر انبه و آب و نمک و فلفل قرمز به مدت سی دقیقه با هم می‌جوشانند تا سس مخصوص آن هم تهیه شود سپس همه مواد را با هم در نان لواش میپیچند و در نهایت آن را سرخ میکنند.

 

حمیس تولًه:

اما اگر گیاه خوارهستید لازم نیست نگران باشید مردم خوزستان نیز غذاهای گیاهی فراوان و بسیار خوشمزه‌ای دارند یکی از آن‌ها حمیس توله است که به وسیله گیاهی زمستانی و خودرو به نام پنیرک تهیه می‌شود این گیاه بیشتر در کنار مزارع و آبگیرها رشد می‌کند و بدست می‌آید. پخته این گیاه دارای فواید بسیاری می‌باشد همچنین سرشار از انواع ویتامین‌ها است.  برای تهیه این غذا ساقه‌های پنیرک را خرد کرده و در آب می‌ریزند و سپس آن را می‌پزند. بعد از پخت ساقه‌ها را آبگیری می‌کنند و درون ماهیتابه با پیاز و سیر تفت می‌دهند زردچوبه و فلفل و نمک و لیمو عمانی خرد شده را به آن اضافه می‌کنند و سپس رب انار را به آن اضافه می‌کنند و بعد از دقایقی که پخت آن تکمیل شود آن را با نون و گاهی با پلو مصرف می‌کنند.