logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
موزه را چگونه ببینیم؟ 1

موزه را چگونه ببینیم؟ 1

1397/03/19

موزه را چگونه ببینیم؟ 1

بی شک همه ما تجربه بازدید از موزه را داشته­ایم؛ همان فضایی که تجلی­گاه تجربه­های بشری در دوره کنونی است. تجربه­هایی از هزاران سال پیش از تاریخ تا همین دوره معاصر؛ اما شاید بسیاری از ما ندانیم که بازدید از موزه تنها به خرید بلیت، تحویل وسایل شخصی، نخوردن و آشامیدن و گشتی کوتاه در فضای موزه خلاصه نمی­شود، بلکه بازدید باید هدفمند بوده تا ارزش زمانی را که برای آن صرف می­کنیم، داشته باشد. بازدیدی که در عین هدفمند بودن امنیت آثار را با کوچکترین تهدیدی از سوی بازدیدکنندگان مواجه نکند. آنچه در زیر می­خوانید پاره­ای از نکات است پیرامون بازدید هدفمند از موزه:

علایق خود را در اولویت قرار دهید

پیش از انتخاب یک موزه برای بازدید علایق خود را مورد بررسی قرار دهید. به این فکر کنید که دقیقا به چه موضوع خاصی علاقه­مند هستید و بر مبنای علایق و سلایق خود یک موزه را برای بازدید انتخاب کنید. بازدید از موزه باید توام با هیجان برای یادگیری باشد؛ اما اگر می­خواهید بی حوصله و بی تفاوت در یک موزه قدم بزنید و تنها از یک ویترین به سرغ ویترین دیگر بروید، پیشنهاد ما به شما این است که اصلا به موزه نروید.

برای یادگیری به موزه بروید

پیش از بازدید از موزه در رابطه با آن به مطالعه بپردازید تا اطلاعات مختصری از موزه مورد نظر به دست آورید. به این ترتیب بازدید شما از موزه هدفمندتر خواهد بود و با آگاهی نسبی در مورد اشیایی که انتظار شما را می­کشند پای به موزه خواهید گذاشت. مطالعه در مورد یک موزه پیش از بازدید از آن مانع سردرگمی شما در موزه می­شود و به این ترتیب با هیجان بیشتری به سراغ موزه می­روید. تمام موزه­های بزرگ دارای یک پایگاه اطلاع رسانی هستند که اطلاعاتی از موزه در اختیار عموم قرار می­دهند.

خجالت بی خجالت

در تمام موزه­ها راهنمایانی مشغول به کار هستند که در زمینه موزه مورد نظر آموزش دیده و از اطلاعات جامعی در مورد اشیاء آن موزه برخوردارند. راهنمایان معمولا همراه با بازدیدکنندگان حرکت نمی­کنند و در مکان­های خاص در موزه برای پاسخگویی به سوالات بازدیدکنندگان مستقر هستند. پس اگر سوالی داشتید خجالت را کنار گذاشته و از راهنمایان سوالات خود را بپرسید. آنها موظف به پاسخگویی به سوالات شما در ارتباط با اشیاع موزه هستند.

تنها به موزه بروید

چنان چه قصد بازدید هدفمند از موزه را دارید پیشنهاد ما به شما این است که تنها به موزه بروید. تنها بازدید کردن از موزه مزیت­هایی دارد؛ نخست اینکه در بازدید انفرادی از موزه می­توانید زمان خود را مدیریت کنید و زمان شما به پای بازدید دیگران از موزه هدر نمی­شود. شما می­توانید از بخش­های مورد علاقه خود در موزه بازدید کنید و بخش­هایی را که مورد پسندتان نیست نبینید، در صورتی که بازدید دسته جمعی از موزه چنین فرصتی را از شما میگیرد.

فلش ممنوع!

در بیشتر موزه­ها به ویژه موزه­های داخل کشور عکاسی آزاد است. پس از اشیای شاخص و یا اشیای مورد علاقه خود عکس بگیرید و سعی کنید پس از بازدید از موزه و در زمان­های آزاد اطلاعات خود را در مورد آن اشیا زیاد کنید. تنها نکته­ای که در عکاسی از اشیا موزه­ای باید مورد توجه قرار دهید، این­که فلش زدن ممنوع است. پس فلش دوربین عکاسی خود را غیر فعال کنید، چرا که نور فلش تاثیر مخربی روی اشیا می­گذارد. فراموش نکنید فیلم­برداری از اشیا حتی با دوربین­های کوچک و تلفن همراه در تمام موزه­ها ممنوع است و برای این کار باید مجوز داشته باشید.

 

 

 

 

موزه گردی