logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
10 جاذبه برتر چابهار

10 جاذبه برتر چابهار

1399/10/20

امروز می‌خواهیم به بررسی قلب تپنده بازرگانی ایران یعنی چابهار بپردازیم. شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان و منتها‌ الیه جنوب شرقی ایران در جوار دریای عمان قرار دارد. مهم‌ترین راه بازرگانی دریایی ایران با کشورهایی همچون: پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و... است. استراحتگاهی امن برای ملوانان و کشتی‌های آنان است.

چابهار دارای آب و هوای معتدل استوایی مانند آنچه که در بهار تجربه می‌کنیم می‌باشد و در آن به تجربه حس کردن‌ بادهایی محلی همچون: گوات شمال، گوات گاهر، گوریج، براتی، کوش و.. که زمانی ملوانان با کشتی‌های خود از آن‌ها برای رسیدن به این بندر زیبا استفاده می‌کردند می‌پردازیم.

 

سفر به چابهار

تجربه سفر به چابهار فقط محدود به مقاصد بازرگانی یا تجاری نمی‌شود، چابهار یکی از غنی‌ترین سرزمین‌های ایران از لحاظ فرهنگ، تاریخ، جوامع محلی و طبیعتی بکر است که در هیچ نقطه‌ای از ایران نظیر آن را نخواهید دید.

از جمله جاذبه‌های مهم و زیبای چابهار می‌توانیم به: منطقه گاندو، قلعه پرتغالی‌ها، قلعه پیروزگت، کوه‌های مریخی‌، تالاب لیپار، بندر گواتر، غارهای بان مسیتی، انجیر معابد، مسجد جامع دزک، گل‌فشان‌ها و تالاب صورتی اشاره کرد. لازم به ذکر است در کنار تمام این جاذبه‌ها شما میتوانید با نوع پوشش محلی آن‌ها، موسیقی و هنر محلی سیستانی و انواع غداهای خوشمزه آن‌ها آشنا شوید و در کنار آن به تفریحاتی ساحلی و دریایی از قبیل: غواصی، جت اسکی و.... لذت ببرید.

 

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها یا قلعه تیس واقع در روستای تیس است و متعلق به دوران اسلامی می‌باشد. شیوه ساخت بنا مانند شیوه ساخت کاروانسرای شاه‌عباسی بیستون است که در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده است.

قلعه پرتغالیها

در امتداد ساحل دریای عمان اثار دو برج بزرگ دیده میشود. که مناره‌های این سازه بوده‌اند و از آن برای دیده‌بانی  استفاده می‌شده است. مصالح به کار رفته در این سازه آجر و گچ، سنگ می‌باشد. لازم به ذکر است از بالای این دو مناره اشراف بسیار کاملی بر دریای عمان و دهانه خلیج تیس وجود دارد.

 

قلعه پیروز گت

بر فراز تپه‌ای، در میان دره‌ای در روستای تیس قلعه‌ای از دوران اشکانیان و ساسانیان قرار دارد که بر روی گوشواره‌ای زمین مانند قرار دارد و اثاری از برج‌های دیده‌بانی، حیاط دژ، بخش‌هایی که محل اجتماع گذشتگان، و مجلس اهالی دژ بوده است به چشم میخورد.

قلعه پیروز گت

سنگ‌های بکار رفته در دژ غیرآهکی هستند که از محل دیگری به اینجا آورده شده است، زیرا جنس خود تپه آهکی و سیلیسی می‌باشد.

 

کوه‌های مریخی

در فاصله چهل کیلومتری از چابهار در امتداد منطقه کچو تا خلیج گواتر کوه‌‌هایی با قدمت بیش از پنج میلیون سال وجود دارد که حتی سالیان درازی در زیر دریای عمان قرار داشته است و آثاری آهکی از موجودات دریایی در آن به چشم می‌آید.

 کوه های مریخی

رسوباتی که طی سالیان متوالی در امتداد هم با دقتی هنرمندانه شکل گرفته‌اند که گویی تکه‌ای از مریخ بر زمین جای مانده است. بازدید از این پدیده طبیعی را به همه شما و مخصوصا عکاسان طبیعت توصیه میکنیم. مردم محلی این کوه‌ها را کالانی یا آریا می‌نامند. و ارتفاع آن‌ها از پنج متر تا صد متر متغییر است.

 

تالاب لیپار

در مسیر جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر تالابی به رنگ صورتی خودنمایی میکند. این تالاب در تنگه‌ای مشرف به کوه قرار دارد. در این تالاب آب دریای عمان به صورت ایستا شده قرار دارد که محلی ناسب برای زندگی جانوران و گیاهان را فراهم کرده است.

تالاب لیپار

با توجه به باتلاقی بودن تالاب از نزدیک شدن با خودرو به آن اجتناب کنید. بهتر است که خودروی خود را در جاده ساحلی پارک کرده و با پیادهه روی به بازدید از این منظره طبیعی بپردازید.

 

درخت انجیر معابد

درختانی انجیری که به گویش محلی کرگ تلفظ میشوند، یکی دیگر از جاذبه‌های بندر چابهار می‌باشد، شاخه‌های این درخت بر خلاف دیگر درختان که به سمت بالا حرکت می‌کنند، به سمت پایین حرکت کرده و دوباره در خاک فرو میرود.

درخت انجیرمعابد

میوه‌های نارنجی رنگ آن جلوه ویژه‌ای برای بازدیدکنندگان از این درختان صد ساله ایجاد میکنند. از این میوه برای مصارف درمانی استفاده میشود که از جمله آن میتوان به: کم کردن درد دندان، درمان زخم معدده و..... استفاده کرد.

درخت انجیر معابد از لحاظ تاریخی درخت مقدسی در نظر گرفته می‌شده است، در بین بودائیان ارزش بالایی دارد.

 

منطقه گاندو

منطقه حفاظت شده باهوکلات یا منطقه حفاظت شده گاندو، در مسیر رودخانه سرباز به باهوکلات، و تا ادامه دریای عمان قرار دارد، محل زیست تمساح پوزه کوتاه بومی ایران یا همان گاندو‌های کوچک جثه بومی ایران است، گونه‌ای بسیار باهوش به نحوی که اولین و تنها گونه از تمساح‌ها هستند که برای شکار از ابزار استفاده میکنند، با قرار دادن چند شاخه درخت بر روی سر خود پرندگان را که برای ساخت لانه به دنبال شاخ و برگ هستند تحریک کرده و آن‌ها را شکار میکنند.

این گونه بسیار خجالتی هم می‌باشد که کار حفاظتی از آن‌ها را با دشواری‌هایی رو به رو کرده است. بر اساس یک باور قدیمی در میان بومیان، گاندو‌ها باعث برکت و وسعت روزی مردم منطقه‌اند به همین دلیل به هیچ عنوان دست به شکار آن‌ها نمی‌زنند بلکه از آن‌ها هم مانند بخشی از زندگی خود پاسداری می‌کنند.

 

بندر گواتر

در طول ساحل مکران در دریای عمان خلیج نسبتا کوچکی به‌ نام خلیج گواتر یا همان بندر گواتر قرار دارد. این منطقه به دلیل مجاورت با جنگل‌های حرا یکی از مناطق حفظ شده محیط زیست است. تنها بندر اقیانوسی ایران با مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز می‌باشد. به دلیل آنکه اخرین نقطه مرزی ایران است و کمتر کسی آن را می‌شناسد همچنان حالت بکر و دست نخورده خود را حفظ کرده است.

بندر گواتر

رودخانه باهوکلات از سمت ایران و رودخانه نهر دشت از سمت پاکستان به خلیج گواتر میریزد. این تالاب در لیست بیست و دو تالاب بین المللی ایران قرار دارد که از لحاظ ارزش اکولوژِی بسیار کم نظیر است. شما در بندر گواتر می‌توانید شاهد کوچ پرندگان مهاجر در ابتدای پاییز باشید، همچنین با کمی صبوری می‌توانید شاهد پرندگانی کمیاب، لاکپشت‌ها، خرچنگ‌ها و شنای دلفین‌ها نیز باشید.

 

غارهای بان‌مسیتی

بر دامنه کوه شهبازند در روستای تیس سه غار رمز‌آلود توجه شما را قطعا به خود جلب می‌کند، شامل یک غار طبیعی و دو غار دست‌کند می‌باشد که در گذشته مکانی برای آیین‌های مذهبی بوده است، در زبان بلوچی بان به معنی مرد صالح و خدا‌پرست و مسیتی به معنای پرستشگاه بکار می‌رود که تداعی کننده کلمه پرستگاه مرد صالح است.

غارهای بان مسیتی

در ابتدا یک غار طبیعی وجود داشته است که سپس توسط دیگران دو غار دیگر به آن اضافه شده است، غار اول که همان غار طبیعی است دارای دیوارکاری‌های گچی است، خطوط و علامات درون غار شبیه به زبان هندی و گچراتی می‌باشد.غار دوم که امروزه انتهای آن مسدود شده است کمی بعد از غار اول قرار دارد که احتمال راه ارتباطی با چاه دفن مرگان و غار سوم بوده است. داستانی جالب در پشت این غارها وجود دارد که می‌گوید گذشتگان مردگان خود را به دربا می‌انداخته‌اند تا غذای جانوران دریایی شود و اینگونه رزق و روزی خود را بدست می‌اوردند و دین خود را به دریا ادا می‌کردند.

 

روستای درک

جایی که کویر و دریا به یکدیگر می‌رسند، در شهرستان کنارک در نزدیکی چابهار در بین دو بند مهم ایران یعنی بندر چابهار و بندر عباس روستای درک قرار دارد.

یکی از امن‌ترین و زیباترین مناطق ایران است که ساحل آن پاک‌ترین ساحل ایران می‌باشد، شما در این ساحل شاهد تقابل کویر و دریا  هستید، جایی که اقیانوس هند به دریای عمان میرسد، که یکی از خاص‌ترین پددیده‌های گردشگری و طبیعی است که در نقاط انگشت شماری از دنیا فقط قابل مشاهد است. اقامتگاه‌های بومی زیادی در این منطقه قرار دارد، که شما میتوانید در آن‌ها اقامت داشته باشید. شما میتوانید همچنان در آنجا تفریحات آفرودی و کمپینگ را نیز تجربه کنید.

روستای درک

لطفا بعد از بازدید و اقامت یا کمپینگ در این منطقه زباله‌های خود را فراموش نکنید و به طبیعت و زندگی مردمان بومی منطقه آسیبی نرسانید.

 

گل افشان

پدیده‌ای ژئوتوریستی با جلوه‌ای خیره کننده، در شمال جاده کهیر – تنگ، کوه گل فشان مخروطی شکلی قرار دارد که از یک یا چند دهانه آتشفشانی تشکیل شده است و مرتبط با فعالیت‌های زیرزمینی اتشفشانی می‌باشد در بالای این تپه‌ها به ناگهان صدایی مانند فوران اتشفشان شنیده میشود که همراه با خروج گل خاکستری رنگ است که با رسوب دادن خود باعث افزایش ارتفاع این این کوه‌ها و تپه‌ها میشوند، در چاله‌های بزرگتر بر بلندای کوه در هر دقیه صدایی شبیه ترکیدن حباب‌ها به گوش می‌رسد. یادتان باشد حتما یک‌دست لباس اضافی برای گل‌بازی با طبیعت برای خود بردارید.

گل افشان