logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
یوش زادگاه پدر شعر نو فارسی

یوش زادگاه پدر شعر نو فارسی

1399/01/27

یوش روستایی زیبا و چشم‌نواز است که با جاذبه‌های گردشگری متنوع، می‌تواند مقصدی عالی برای تورهای یکروزه و چند روزه باشد. در این مطلب از وبلاگ شاهسون سیر، بیشتر درباره روستایی که زادگاه نیما یوشیج است بخوانید.

یوش، روستایی بکر و زیباست که از بدو ورود به آن متوجه جاذبه‌های گردشگر‌ای خواهید شد که کمتر اسم آنرا شنیده‌اید یا حتی مثل آن را دیده‌اید. در این مطلب با طایفه‌های اصیل یوش آشنا می‌شویم و نگاهی گذرا به ریشه دین زرتشت در این روستا خواهیم داشت. در کوچه باغ‌های آن پیاده روی می‌کنیم و برای کشف جذابیت‌های آن در کنار هم خواهیم بود.

 

یوش کجاست؟

از توابع بلده شهرستان نور در استان مازندران است.. این روستا در بین دره‌ای زیبا بین رشته کوه‌های البرز قرار دارد که همین امر باعث پدید آمدن آب و هوایی شده که بهار و تابستان و پاییز را به بهترین وقت‌های سفر تبدیل کرده است. روستای یوش از طریق جاده هراز قابلیت دسترسی دارد و تقریبا در 180 کیلومتری تهران است.

اکثریت مردم یوش به دامداری و باغداری مشغول هستند و محصولاتی را که تهیه میکنند با آن به امرار معاش زندگی خود میپردازند. و شما میتوانید در هنگام بازدید خود از این روستای زیبا این محصولات را تهیه کنید که شامل لبنیاتی مقوی و طبیعی و سبزیجاتی کاملا ارگانیک هستند.

 

نام اوزرود را شنیده‌اید؟

در هنگام ورود به یوش در قسمت جنوبی آن یکی از دو شاخه اصلی رود هراز را می‌بیند که به اوزرود معروف است، که تفرجگاهی خانوادگی، آرام و بکر است و بهترین مکان برای راحت شدن از خستگی مسیر و تجدید قوایی دوباره برای ادامه در مسیر روستای یوش است. در نزدیکی این رود یک سنگ سیاه قرار دارد که به نوعی نمادی از روستا است و بر روی آن اسب و زین حک شده است و به اسب زین معروف است.

تور یکروزه یوش و بلده

 

مقبره کیاداوود اثر ملی ایران

از دیگر اماکن عجیب و تاریخی روستای یوش میتوان به آرامگاه کیاداوود در بالای روستای یوش واقع در تپه ای مشرف به گورستان یوش آنرا پیدا کرد، این بنا به اعتقاد برخی در زمان زرتشتیان آتشکده بوده است. کیاداوود یکی از فرزندان حاکم منطقه بوده است. این مقبره با نام دیگر آتشکده کیاداوود هم شناخته میشود و به عنوان یکی از اثار ملی به ثبت رسیده است.

از دیگر آتشکده‌های روستای یوش که امروزه به مسجد حضرت رقیه، مسجد باب‌الحوائج  و مسجد جامع،تبدیل شده‌اند که سر زدن به آنها خالی از لطف نیست.

تور یوش و بلده + قیمت

 

خانه میرزا مهدی‌خان و باغ شاه

تفرجگاه شاهانه ناصرالدین شاه قاجار، این بنای تاریخی که منزل میرزا مهدی خان بوده است که ناصرالدین شاه قاجار در یکی از سفرهای خود چند روزی را در آنجا اقامت داشته و سپس آنرا به عنوان یکی از تفرجگاه های خود انتخاب کرده است که در زمان سفر و شکار به آنجا میرفته است. که شما میتوانید در سفر خود به بازدید از این ابنیه تاریخی بپردازید.

سفر به یوش و بلده

 

خانه و مقبره نیما

در نهایت پس از گذر از کوچه باغ‌های یوش به نگین درخشان یوش یعنی خانه نیما، پدر شعر نو فارسی میرسیم. این خانه متعلق به ناظم الایاله جد نیما در محله لالوی یوش است. علی اسفندیاری ملقب به نیما یوشیج نیز در این خانه آبا و اجدادی خود چشم به جهان گشود. نیما با نوشتن مجموعه افسانه توانست ساختار شعر کهن را به چالش بکشد و عنوان هنر خود را شعر نو بگذارد. با قدم نهادن در این خانه به یاد توصیف نیما از خانه پدری خود خواهید افتاد. و سپس غرق در معماری قاجاری آن میشوید، این بنای تاریخی از طرف سازمان میراث فرهنگی به عنوان اثر ملی ثبت گردیده است. این خانه دارای 3 ورودی و اتاق های بسیار در دور تا دور حیاط است پس از ورود به خانه نیما حیاطی وسیع را مشاهده خواهید کرد که در میان آن 3 مقبره وجود دارد که متعلق به نیما، خواهرش بهجت و سیروس طاهباز از دوستان نزدیک نیما است. اتاق‌هایی دور تا دور خانه هر کدام بخشی از موزه نیما راتشکیل میدهند که بعضی از آنها کتابخانه‌هایی‌اند که اثاری به جز اثار نیما در آن وجود دارد در باقی اتاق‌ها اثار نیما و نوشته‌های دستنویس وی را مشاهده خواهید کرد.

 

خانه نیما یوشیج تور یوش و بلده

در حین گشت و گذار در خانه نیما احتمالا نقاشی مناره‌های قزوین با امضای نیما توجه شما را جلب خواهد کرد. در باقی اتاق‌ها شما عکس‌ها و تصاویری از نیما به همراه اشعاری از شاعرین مازندرانی در وصف یوش و نیما مشاهده خواهید کرد. علاوه بر تمام این‌ها معماری قجری و منحصر به فرد این بنا را دست کم نگیرید شما در این خانه میتوانید یک ارسی با طرح گره چینی و اتاق هایی با 6 نورگیر مشبک چوبی و گچ بری‌های نمای بیرونی ساختمان را مشاهده کنید و تاریخ را لمس کنید. در ضمن در روز‌های 21 آبان که روز تولد نیما و 13 دی که روز وفات وی است در خانه نیما در گردهمایی علاقه مندان به شعر نو شرکت کنید.

 

 

اگر فکر میکنید که سفر شما در این روستای زیبا به پایان رسیده است اشتباه میکنید شما میتوانید در هنگام بازگشت از قنادی‌های یوش شیرینی‌های شمالی تهیه کنید و اگر خوش‌شانش باشید شاید در بین چوپانانی که به نی نوازی مشغول‌اند چند دقیقه‌ای به آوای محلی نی نوازی گوش فرا دهید و اگر میخواهید که شب را در این روستای زیبا سپری کنید خانه های محلی را ما به شما توصیه میکنیم.

برای سفر با شاهسون سیر و حضور در تور یکروزه یوش و دیگر تورهای یک روزه کافیست تا با ما تماس بگیرید و در برنامه سفر یکروزه ما به یوش شرکت کنید. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام لطفا با ما تماس بگیرید 02188344341