logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
با شاهسون سیر به فلک‌ الافلاک سفر کنید

با شاهسون سیر به فلک‌ الافلاک سفر کنید

1399/01/13

فلک‌ الافلاک، قلعه‌ای زیبا و مستحکم از زمان ساسانیان است که توانسته از پس دوران‌ها و مشکلات گوناگون سربلند بیرون بیاید. قلعه فلک‌ الافلاک یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری خرم آباد است که در تورهای لرستان به دیدارش خواهیم رفت. در این مطلب از وبلاگ شاهسون سیر بیشتر درباره این قلعه بخوانید.

در زمان‌های دور، قلعه‌ها با اهدف گوناگونی ساخته می‌شدند. بعضی از آنها به حفاظت از شهرها کمک می‌کردند، برخی کاربری حفاظتی اما تنها در زمان جنگ را داشتند و برخی هم محل زندگی پادشاهان و امیران بوده‌اند. بعدها کاربری برخی از قلعه‌ها تغییر کرده و از آنها به‌عنوان زندان هم استفاده کرده‌اند و در نهایت قلعه‌ها به‌عنوان یادگاری از دوران شکوه سلطنت‌ها و حکومت‌ها باقی مانده‌اند.

فلک‌ الافلاک نیز از جمله مهم‌ترین قلعه‌های کشورمان است. بنایی مستحکم و با ارزش که بر فراز تپه‌ای رفیع ساخته شده و از آن بالا شاهد روزگاران بسیاری بوده است. در این مطلب از وبلاگ شاهسون سیر بیشتر درباره قلعه فلک‌ الافلاک که تورهای لرستان به دیدار می‌رویم، بخوانید.

 

پیشینه قلعه فلک‌ الافلاک

کاوش‌های باستان‎شناسی می‌گوید پیش از آنکه فلک‌ الافلاک در نزدیکی خرم آباد ساخته شود، قلعه‌ای درست در همین نقطه بوده که قدمت آن به زمان ساسانیان می‌رسیده است. بعدها آن قلعه دچار مشکلاتی می‌شود و بخش‌هایی از آن فرو می‌ریزد تا اینکه در حوالی دوره قاجار، قلعه فلک‌ الافلاک دوباره از نو شناخته می‌شود. نام دیگر قلعه فلک‌ الافلاک، شاپورخواست است و احتمال می‌رود این نام از قلعه قبلی که در ابن محل بوده گرفته شده باشد.

از آنجا که قلعه احتمالا 12 برج داشته و می‌توانسته نمادی از افلاک و 12 ماه سال باشد، احتمالا نام آن‌را فلک‌ الافلاک گذاشته‌اند. فلک‌ الافلاک در لغت به معنی سپهر سپهران یا آسمان آسمان‌هاست و زیبایی و عظمت آن باعث شده تا بسیار مورد توجه باشد.

فلک‌ الافلاک تا سال‌ها مقر حکومت‌های محلی گوناگونی بوده که بر منطقه لرستان و خرم آباد حکومت کرده‌اند و قلعه از آنها محافظت کرده است.

قلعه فلک الافلاک تور لرستان شاهسون سیر

 

بعدها و در دوره پهلوی، قلعه فلک‌ الافلاک تبدیل به محلی برای نگهداری مهمات و ادوات جنگی شده بود و در دوره‌ای نیز قلعه فلک‌ الافلاک لرستان محلی برای نگهداری زندانیان سیاسی بوده است.

قلعه فلک‌ الافلاک بعدها به‌عنوان دانشگاه نیز استفاده شده تا اینکه بالاخره وزارت گردشگری آن‌را به ثبت رساند و بعدها در آن موزه‌ای برای نمایش آثار گردشگری و مردم شناسی مردم لرستان احداث گردید.

 

معماری قلعه فلک‌ الافلاک

بیشتر تغییرات قلعه فلک‌ الافلاک در زمان صفویه و قاجاریه رخ داده و مصالح به‌کار رفته در آن بیشتر آجر، خشت و ملات سنگ است. برج‌های قلعه در دوره‌های مختلف تعمیر شده و هر کدام رخ به سمتی داشته‌اند تا از مقر حکومت و شهر دفاع کنند.

قلعه فلک‌ الافلاک دارای پلان 8 ضلعی نامنظم است و دارای دو حیاط و یک چاه آب می‌باشد. جالب است بدانید چاه آب قلعه فلک‌ الافلاک هنوز قابل بهره‌برداری است.

معماری قلعه فلک الافلاک تور لرستان

 

اما از مهم‌ترین و زیباترین نکات درباره قلعه فلک‌ الافلاک گریزگاه‌های مخفی و تونل‌هایی است که از قلعه فلک‌ الافلاک به بیرون راه داشتند. راه‌هایی که در زمان خطر به مردم درون قلعه کمک می‌کرد تا بتوانند در زمان بحران خودشان را به بیرون قلعه برسانند و از جانشان را نجات دهند.

 

حفاظت از قلعه فلک‌ الافلاک

پس از زلزله سال 96 کرمانشاه، به قلعه فلک‌ الافلاک نیز خسارت‌هایی وارد شد و بخش‌هایی از دیوارهای آن ترک‌های عمیقی برداشت. علاوه بر این، ترک‌ها و خسارت‌های دیگری نیز از گذشته بر جان قلعه فلک‌ الافلاک وجود داشته که اگر به آنها رسیدگی نشود ممکن است به قلعه خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد شود.

به همین دلیل پویشی برای حفاظت از قلعه فلک‌ الافلاک شکل گرفت و طی آن نهادها و اشخاص گوناگونی تلاش کردند تا توجه‌های جهانی را یه سمت قلعه‌ای جلب کنند و که در جهان کم‌نظیر است.

داخل قلعه فلک الافلاک تور لرستان شاهسون سیر

 

قلعه فلک‌ الافلاک که یک میراث ملی است و نمادی برای لرستان و خرم آباد محسوب می‌شود با کمی رسیدگی می‌تواند به ارتقای گردشگری، جذب توریست و بهبود معیشت مردم بسیار کمک کند.

 

سفر به قلعه فلک‌ الافلاک

آژانس شاهسون سیر با سال‌ها تجربه در برگزاری تورهای فرهنگی و طبیعت گردی، در تورهای لرستان، برنامه‌ای هم برای دیدن قلعه فلک‌ الافلاک دارد. قلعه‌ای که یادگار صلابت و شگوه گذشته است و دیدار از آن می‌تواند به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفرتان تبدیل شود. برای حضور در این تورها و دیدن فلک‌ الافلاک منتظر شما هستیم. برای ثبت نام در تورها و کسب اطلاعات بیشتر لطفا با ما تماس بگیرید 02188344341.