logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
در تور یکروزه زنجان چه می‌بینیم؟

در تور یکروزه زنجان چه می‌بینیم؟

1399/01/06

زنجان یکی از استان‌هایی است که به سبب نزدیک بودن به پایتخت، گزینه‌ای مناسب برای تورهای یکروزه است. در استان زنجان جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی گوناگونی وجود دارد که هر کدام داستانی دارند. در این مطلب بیشتر درباره جاذبه‌های گردشگری زنجان بخوانید.

تورهای یکروزه، فرصتی عالی و به‌صرفه برای دیدن شهرهایی هستند که فاصله زیادی تا شهر محل سکونت ما ندارند و می‌توانیم از یک صبح تا شب به جاذبه‌های گوناگون آن سر بزنیم و سفری زیبا و دوست داشتنی در کنار یکدیگر داشته باشیم. یکی از شهرهایی که می‌توانید در سفری یکروزه آن‌را ببیید، زنجان است. شهری که روزگارانی پادشاهان اولجایتو بر آن حکومت کرده‌اند و صنایعی دارد که از دوران سلجوقیان در آن برپا بوده است.

در این مطلب از وبلاگ شاهسون سیر برایتان از جاذبه‌های مهمی گفته‌ایم که در تور یکروزه زنجان می‌توانید به دیدارشان بروید.

 

بازدید از بزرگترین گنبد خشتی جهان

گنبد سلطانیه که الهام بخش بناهای گنبدی گوناگون در سرتاسر جهان است و سازمان یونسکو آن‌را به‌عنوان یکی از بزرگترین گنبدهای خشتی جهان به ثبت جهانی رسانده، از مهم‌ترین جاذبه‌هایی است که در سفر یکروزه زنجان به دیدارش می‌رویم.

گنبد سلطانیه که چون نگینی فیروزه‌ای است و حدود 20 کیلومتر با خود شهر زنجان فاصله دارد، از جمله زیباترین بناهای فرهنگی سرزمین‌مان است که با معماری خاص و ویژه، گنبد دوپوش و داستان‌های عجیبش، سفر یکروزه‌تان به زنجان را خاص و دلچسب خواهد کرد.

تور زنجان شاهسون سیر

 

گنبد سلطانیه که قرار بود روزی تبدیل به آرامگاه امامان شیعه شود و از سویی دیگر پادشاه اولجایتو آن‌را برای خودش ساخته بود، حالا دارای سردابه‌ای است که احتمال می‌رود کسی داخلش نباشد.

پلکان، نقش و نگار اسرارآمیز و کتیبه‌های گنبد سلطانیه هر کدام در نوع خود بسیار زیبا و مهم هستند که در سفر یکروزه زنجان به دیدار آنها خواهیم رفت.

 

بازار مسگران زنجان

مس، یکی از مهم‌ترین صنایع دستی و از ارزشمندترین سوغاتی است که از زمان سلجوقیان در این شهر ساخته شده و از کالاهای بسیار ارزشمند است. بازار مس فروشان زنجان که در بازار قدیمی و سرپوشیده این شهر قرار دارد و قسمت‌های مختلفی دارد قرار دارد و صدای چکش‌ها که بر ظروف مسی فرود می‌آیند از عجیب‌ترین و خاص‌ترین آواهایی است که می‌توانید در این شهر بشنوید.

ضمنا این بازار جای خوبی برای خرید ظروف مسی با قیمت مناسب است و می‌توانید با خودتان سوغات جذابی را از زنجان به خانه ببرید.

 

موزه مردان نمکی

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ایران و شهر زنجان، مومیایی‌هایی هستند که در معدن نمک زنجان پیدا شدند. مومیایی‌هایی که قدیمی‌ترین آن مربوط به دوره هخامنشیان است و یکی از آنها حتی بافت لباسش هم سالم مانده است.

تور موزه مردان نمکی زنجان

 

در موزه مردان نمکی زنجان علاوه بر این مومیایی‌ها، آثار فرهنگی مهمی نیز وجود دارد که مربوط به دوره‌های گوناگون تاریخی ایران هستند و بیشتر آنها از زنجان و نواحی اطراف آن کشف شده است.

جالب است بدانید که موزه مردان نمکی ز نجان در یک ساختمان قاجاری قرار دارد و خود ساختمان دارای جاذبه‌های متعدد و زیبایی است.

 

موزه رختشویخانه زنجان

زمستان‌های زنجان آنقدر سرد است که در روزگاران گذشته برای شستن لباس، مردم به زحمت بسیاری می‌افتادند. به همین دلیل در دوره قاجار، بنای رختشویخانه ساخته شد تا مردم و به خصوص زنان برای شستن لباس‌ها، در معرض سرما نباشند.

رختشویخانه که بنایی بسیار بزرگ است و تا مدت‌ها چند مومیایی مرد نمکی هم در آن نگهداری می‌شد، این روزها تبدیل به موزه مردم شناسی زنجان شده و می‌توانید با دیدن آن از آداب و رسوم و فرهنگ‌‌های پیشین در شهر زنجان با خبر شوید.

موزه رختشویخانه زنجان

 

موزه رختشویخانه که در تور یکروزه زنجان به آن سر خواهیم زد، از دیرباز در منطقه شلوغ زنجان قرار داشته و حصار قدیمی شهر در نزدیکی آن به پایان می‌رسیده است.

 

حسینه اعظم زنجان

یکی از معروف‌ترین مراسم‌های روز هشتم محرم متعلق به حسینه اعظم و شهر زنجان است. حسینه‌ای که با گنبد طلایی تقریبا روبروی ایستگاه راه‌آهن قرار دارد و بانی مراسمی است که هر ساله، در مراسم شهادت امام حسین و یارانش برگزار می‌شود.

مراسم محرم در زنجان

بنای حسینه حدود 100 سال قدمت دارد و آمارها می‌گویند پس از مراسم عید قربان در منای عربستان، مراسم هشتم محرم زنجان بیشترین تعداد قربانی را انجام می‌دهد.

 

معبد داش کسن

باورتان می‌شود می‌توانید به زنجان سفر کنید و در حوالی آن به دیدار معبدی بروید که نقش یک اژدها در سردر آن قرار دارد؟ این مبعد که از زمان حکومت مغولان و ایلخانان به جا مانده، بنای شگفت‌انگیز و مهمی است که می‌توانید آن‌را در نزدیکی روستای ویر، پیدا کنید. داش کسن که در زبان ترکی به معنای سنگ شکسته است، تلویحا به نقش اژدهایی اشاره می‌کند که در سردر بنا نقش بسته و از خاطرات کهنی می‌گوید که بر این سزمین گذشته است.

تور معبد داش کسن زنجان

 

در این مطلب از مهم‌ترین بناهای شهر زنجان برایتان گفتیم. امیدواریم در تور یکروره زنجان و گنبد سلطانیه شاهسون سیر فرصت مناسبی برای دیدن این شهر و زیبایی‌های آن داشته باشید.