logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
کرونا و صنعت گردشگری

کرونا و صنعت گردشگری

1398/12/09

این روزها کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که درباره بیماری جدیدی که نامش را کرونا گذاشته‌اند، چیزی نشنیده باشد. بیماری عجیبی که به سرعت منتشر شد و متاسفانه جان بسیاری از مردم جهان را گرفت. در این بین صنعت گردشگری به عنوان کسب و کاری که با سفر و حرکت در ارتباط است، بیشترین آسیب را دید و این روزها، در سرتاسر جهان بیش از 1 میلیارد نفر در انتظار از سر گیری برنامه سفرها هستند.

کرونا از کجا آمد؟

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد، احتمالا اولین نمونه بیماری کرونا از یک بازار فروش آبزیان و حیوانات در ووهان چین دیده شده است. بازاری که در آن انواع حیوانات وحشی دیده می‌شود و متاسفانه مصرف غذایی داشته‌اند. محققان می‌گویند احتمالا خفاشی در این بازار به‌فروش رفته و از آن سوپی تهیه شده که آن خفاش قبلا ماری را خورده بوده. مار و خفاش در زنجیره غذایی یکدیگر قرار داشته‌اند اما وقتی که انسان وارد این زنجیره می‌شود، ویروس‌ها، جان تازه‌ای گرفته‌اند و یک بیماری ناشناخته متولد شده است.

ورود کرونا از ووهان

 

اگرچه ابعاد این اتفاق هنوز مشخص نیست اما، کارشناسان صنعت گردشگری در همین ابتدا به موضوعی مهم اشاره می‌کنند که نامش گردشگری غذایی است. گردشگری غذایی یا شکم گردی که این روزها طرفداران بسیاری در سرتاسر جهان دارد، شامل گردشگرانی است که مناطق گوناگون جهان سفر می‌کنند تا طعم‌های گوناگون را امتحان کنند. تعداد این افراد روز به روز در حال افزایش است و بسیاری از گردشگران غذایی معتقدند، امتحان کردن غذاهای جدید برایشان حتی از بانجی جامپینگ هم هیجان‌انگیزتر است!

حال با توجه به اینکه کرونا از یک غذای ناشناخته و غیرمتداول احتمالا آغاز شده است، لازم است که در آینده نیز گردشگران با دقت و توجه بیشتری غذاهای ملل گوناگون را تست کنند.

 

علائم کرونا چیست؟

از آنجا که کرونا به سیستم تنفسی حمله می‌کند، سرفه، عطسه، آبریزیش بینی و تب از مهم‌ترین علائم کرونا است. پزشکان توصیه می‌کنند در صورت وجود این علائم در خانه بمانید، از خوددرمانی بپرهیزید و تا جای ممکن از دیگران فاصله بگیرید.

اگر این علائم شدت پیدا کرد و یا تنگی نفس به آن اضافه شد باید هرچه سریع‌تر خودتان را به یک مرکز درمانی برسانید تا اقدامات لازم برایتان انجام شود.

 

به مناطقی که آلوده نشده‌اند، سفر نکنید!

متاسفانه در شرایط فعلی نباید به سفر و رفتن به مناطق دیگر ایران و جهان فکر کنید. حرکت فردی که کرونا دارد و تماس او با افراد دیگر ممکن است حتی باعث آلودگی یک روستا شود و این موضوع خدمات‌رسانی و اقدامات پزشکی را با اختلال بیشتری روبرو خواهد کرد. هرچه از بیمار شدن افراد بیشتری جلوگیری کنیم، کسانی که مریض شده‌اند خدمات بهتری دریافت می‌کنند و ریسک مرگ و میر پایین می‌آید.

در زمان کرونا سفر نکنید

 

حتی اگر مریض نیستند هم نباید سفر کنید! چرا که ممکن است در مسیر سفر و یا در مقصد با این بیماری مواجه شوید و سلامتی‌تان به خطر بیافتد. 

در این شرایط، سفر کردن به کشورهای دیگر هم ممنوع است و بسیاری از کشورها، مرزهای خود را بسته‌اند و یا موانع مهمی را برای رفت و آمد وضع کرده‌اند. به همین دلیل سفر کردن به کشورهای دیگر را فعلا باید فراموش کنیم.

 

گردشگری در خطر جدی است!

نه فقط کشور ما بلکه در سرتاسر جهان، صنعت گردشگری در خطر جدی قرار گرفته است. از یک سو حذف بازار گردشگران چینی به صنعت کشورهای مختلف از جمله کره و ایتالیا آسیب زده و از سوی دیگر حتی گردشگران داخلی نمی‌توانند به شهر کناری خود سفر کنند. علاوه بر آژانس‌های گردشگری، هتل‌ها، ماشین‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها و تورلیدرها هم تقریبا بیکار شده‌اند و به دلیل پایین آوردن ریسک بیماری کرونا نمی‌توانند خدمات بدهد.

صنعت گردشگری، که متشکل از صنایع گوناگونی است و با رونق آن می‌توان به بخش‌های مختلفی سود رساند حالا با رکود جدی روبرو شده و ضررهای بسیاری را بر پیکر خود تحمل می‌کند.

کرونا و گردشگری

 

چگونه اوضاع مرتب می‌شود؟

پزشکان می‌گویند با گرم‌تر شدن هوا، کرونا دیگر نمی‌تواند فعالیت جدی داشته باشد و به مرور از صحنه روزگار حذف خواهد شد. به جز این در سرتاسر جهان، محققان بسیاری در تلاش هستند تا دارو یا واکسنی را برای کرونا بسازند و به حفظ جان مردم کمک کنند.

اگر چه هر دو این موارد به ما امید بسیاری می‌دهد اما در حال حاضر بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، ماندن در خانه، دورکاری کردن، رعایت اصول بهداشتی و توجه به قوانینی است که برای کنترل کرونا وضع می‌شود.

 

آژانس گردشگری شاهسون سیر امیدوار است به زودی ویروس کرونا کنترل شود و بتوانیم بار دیگر با برگزاری سفر و برنامه‌های گردشگری، در خدمت شما و ساختن خاطراتی خوش برایتان باشیم.