logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
در جشن آتش کنارمان باشید

در جشن آتش کنارمان باشید

1398/10/19

جشن سده یا آتش یکی از زیباترین و خاص‌ترین رویدادهای ایران است که قدمت برگزاری آن به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. جنی که در پایان چله بزرگ برگزار می‌شده و ایرانیان باستان معتقد بودند پس از آن از شدت سرما کاسته می‌شود و کم‌کم فصل بهار از راه می‌رسد. در این مطلب از وبلاگ آژانس شاهسون سیر بیشتر درباره این جشن بدانید.

واژه جشن همراه با نیاکان ما در هزاران سال پیش متولد شده است و به معنای ستایش و پرستش است. جشن در ایران به معنای عید است و مردمان آن‌را با هدف نزدیک کردن جامعه، جمع‌آوری قوا و نزدیک شدن به یکدیگر برگزار می‌کردند. در فرهنگ ایران فلسفه جشن خود علت آفرینش آدمیان، رواج نیکی محض در همه کائنات است؛ به همین دلیل ایرانیان تلاش می‌کردند تا همیشه شادی بر تمام جهان گسترده باشد. جشن سده نیز یکی از همین جشن‌ها بوده و برگزاری آن در کنار تمام مفاهیمش جشنی برای پایان روزهای سرد و تلاشی برای آغاز روزهایی نو بوده است.

 

جشن سده چیست؟

از جمله بزرگترین جشن‌های آتش، در ایران باستان، جشن سده است. یعنی جشنی که به یادگار پیدایی آتش برگزار می‌شود.آتش به همراه آب، خاک و هوا یکی از چهار عنصر مقدس در طبیعت است که در بسیاری از فرهنگ‌ها و از جمله فرهنگ آریایی مورد احترام و تکریم واقع شده است و برایش جشن و آدابی برگزار می‌شود. آتش با باروری در ارتباط است. آتش زدن ساقه خرد غلات باقی مانده در کشتزارها بعد از کشت محصول، نمادی از باروری آتش است. اعتقاد براین بوده که آتش، زمین را مطهر می‌کندرطوبت اضاقی را می‌خشکاند و منافذ بسته زیرزمینی را می‌گشاید و عمل رویش بهتر و فراوان‌تر می‌کند.

تور یزد جشن سده

 

داستان جشن سده

افسانه پیدایش جشن سده به «هوشنگ پیشدادی» نسبت می‌دهندروزی به هنگام شکار از کوهی می‌گذشت ناگهان مار (مظهرمرگ و نیستی در ایران باستان) را می‌بیند، سنگی را با شدت به سوی مار پرتاب می‌کند. بر اثر اصابت به سنگ آتش‌زنه، آتشی از آن می‌جهد و به اطراف کشیده می‌شود.شاه و همراهانش به گرد آتش به جشن و سرور پرداخته، واز آن پس جشن سده هر ساله توسط ایرانیان برگزار می‌شود.

جشن سده در پیش از اسلام در بسیاری از شهرهای ایران برپا می‌شد. ظاهرا بزرگترین جشن سده پس از ورود اسلام به ایران در سال 323 هجری قمری در روزگار مرداویج بن زیار دیلمی در کنار رود زاینده رود در شهر اصفهان برگزار می‌شده است.

جشن سده در یزد

 

یکی از دلایل گرامی‌داشت این شب این است که ایرانیان دوماه میانی زمستانی را، همان دی و بهمن را، بسیار سخت و هنگام نیرومند گشتن اهریمن می‌دانستند و برای پایان یافتن این دوماه نیایش‌های ویژه‌ ای برگزار می‌کردند. از شب چله که چله بزرگ نیز نامیده می‌شود و در آن مهر برای مبارزه با اهریمن دوباره زاده شده بود تا شب ده بهمن ماه که جشن سده و چله کوچک نامیده می‌شد برابر با 40 روز است؛ و به سبب اینکه آتش (مظهرگرما و نور و زندگی) در روز سده کشف شده بود وسیله دیگری برای مبارزه با اهریمن و بنابر آیین، باعث روشنایی شب مانند روز شد. از شب چله کوچک تا اول اسفند 20 روز و 2 شب است.

 

زمان برگزاری جشن سده

جشن سده در روز 10 بهمن برپا می‌شد. این جشن در متون کهن به عنوان جشن ملی یاد شده است.در ایران باستان در میان زرتشتیان، این جشن در نزدیک غروب آفتاب، با آتش افروزی آغازمی‌شود. امروزه جشن سده در برخی از شهرها ازجمله یزد، کرمان، شیراز، اهواز، اصفهان.... برگزار می‌شود. در این مناطق جوانان هیزم مورد نیاز را فراهم کرده و توده بزرگی از هیزم را روی هم انباشته می‌کنند. (جمع‌آوری هیزم برای این جشن فریضه‌ای دینی بوده است) از بامداد روز جشن، بانوان در محل برگزاری حضور می‌یابند و با کمک یکدیگر آتش مخصوص و خوراکی‌های سنتی تهیه می‌کنند و نهایتا با حضور روحانیون زرتشتی مراسم را برگزار می‌کنند.

تور جشن سده در یزد

 

تور جشن سده

آژانس گردشگری شاهسون سیر از شما دعوت می‌کند تا جشن سده در تور یزد جشن سده شاهسون سیر با آفر ویژه شرکت کرده و فرصتی استثنایی برای دیدن این جشن خاص و کهن داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر با شماره 02188344341 تماس بگیرید و با کارشناسان ما گفتگو کنید.