logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
سیستان و بلوچستان و تنوع غذاهای رنگی

سیستان و بلوچستان و تنوع غذاهای رنگی

1398/12/02

رویش میوه‌های استوایی آن هم در گوشه‌هایی از ایران! می‌تواند یک جاذبه گردشگری جذاب برای همه کسانی باشد که از دیدن رستنی‌های عجیب، با طعم‌های گوناگون لذت می‌برند. در این مطلب از وبلاگ آژانس شاهسون سیر برایتان از غذاها و میوه‌هایی گفته‌ایم که در ایران می‌رویند و می‌توانید آنها را در سفر به سیستان و بلوچستان پیدا کنید.

استان سیستان و بلوچستان در شرق و جنوب شرقی ایران واقع شده است. این استان، دومین استان بزرگ بعد از کرمان و از نظر شرایط آب و هوایی تحت تاثیر اقیانوس هند می‌باشدشمال سیستان تابستان‌های طولانی و زمستان کوتاه دارد و جنوب به واسطه دریای عمان و مناطق کوهستانی، گرمسیر و متعادل است. از آنجایی که یکی از راههای شناخت مردم یک سرزمین، آشنایی با غذاها و چشیدن طعم آنهاست در این مطلب از وبلاگ آژانس شاهسون سیر برایتان از غذاها و میوه‌های جذاب سیستان و بلوچستان گفته‌ایم.

 

میوه‌های گرمسیری سیستان و بلوچستان

در استان سیستان و بلوچستان به سبب وجود شرایط آب و هوایی متفاوت، میوه‌های متنوع و با طعمی متفاوت می‌روید. میوه‌هایی که شاید فکر کنید تنها در کشورهایی مثل تایلند و مالزی پیدا می‌شود و برای چشیدن طعم آنها باید به راه‌های دور و دراز بروید.

اما در استان سیستان و بلوچستان، با توجه به وسعت این منطقه و شرابط آب و هوایی، میوه‌ها ی گرمسیری متنوعی کاشت می‌شود. ریشه میوه‌های گرمسیری این منطقه از، شبه قاره هند است. به همین دلیل شهرستان سرباز به دلیل امکان رشد و پرورش میوها‌ی خاص گرمسیری، به هندوستان کوچک معروف است.

به غیر از موز و انبه، چیگو، گواوا (زیتون محلی) پاپایا (خربزه درختی) کنار، پالسا و سیتاپل، جمبولان، تمبر هندی، نارگیل و بیرام در این استان پهناور کاشته می‌شود.

میوه های چابهار

 

میوه‌‌ها در حال حاضر فقط مصرف تازه خوری دارند، در حالیکه در صنایع عطرسازی و غذایی و حتی دارویی در کشورهای دیگر، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای خربزه درختی، یا همان پاپایا، در حد و اندازه طالبی است با گوشت شیرین و نارنجی رنگ و دانه‌های ساچمه‌ای سیاه رنگ. پالسا، میوه ای با مزه ترش و شیرین که کمی کوچکتر از گیلاس است و سیتاپل که مخروطی و سبز رنگ شبیه میوه درخت کاج است که به آن بستنی درختی نیز می‌گویند همگی به‌عنوان دارو در کشورهای دیگر مصرف و صادر می‌شوند.

میوه های گرمسیری چابهار

 

علاوه بر میوه‌ها، حدود 30 نوع خرما در این منطقه کشت می‌شود. در نهایت جالب است بدانید که در سیستان و بلوچستان نوع خاصی از پسته (در شهرستان خاش) وجود دارد که در هیچ منطقه‌ای مانند آن یافت نمی‌شود.

 

غذاهای جذاب سیستان و بلوچستان

شرایط اقلیمی و جغرافیایی در هر منطقه بر فرهنگ غذایی آن تاثیر به سزایی دارد. از آنجایی که در استان سیستان و بلوچستان، دامپروری به شکل گسترده‌ای رایج است، گوشت، شیر شتر، (دوغ) و خرما در کنار گوشت، در فرهنگ غذایی مردم  این منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد.

با وجود اینکه استان بلوچستان با کشور پاکستان همسایه است و همینطور رفت و آمد با هندی‌ها دارند، اهالی این خطه، علاقه‌ای به استفاده زیاد از ادویه و فلفل ندارند. از چاشنی‌ها و یا ترشی‌هایی که به همراه غذا مصرف می‌شود، ترشی لیمو «حرّام» و ترشی انبه «چتنی» را می‌توان نام برد. از جمله غذاهای معروف سیستان و بلوچستان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

غذاهای با طعم شرقی

چنگال: غذای بلوچی است که در واقع نوعی شیرینی است ترکیبی از آرد، خرما و آب می‌باشد.

دوغ پاخورشتی است که با دوغ و گوشت طبخ می‌شود.

لنجوماهی آب پز که یکی از لذیذ ترین غذاهای منطقه ساحل نشینان عمان است.

اوچیزکغذایی شبیه به اشکنه که با گوجه، سیب زمینی، پیاز و ادویه محلی به نام «آچار» تهیه می‌شود.

تباهک: غذای منطقه مکران است که در ماه رمضان کاربرد دارد که از برنج و گوشت خشک طبخ می‌شود. برای تهیه آن با آب گوشت، برنج دم می‌کشد و بسیار خوشمزه است.

تنورچهدر واقع نوع طبخ گوشت است که از طریق به سیخ کشیدن گوشت و قرار دادن در تنور آماده می‌شود.

آبگوشت زابلی: که به خاطر استفاده از آچار، ادویه خاص این منطقه طعم خاصی دارد و کشک زرد که در واقع شیر شتر همراه زردچوبه و گندم بلغور به مدت 10 روز در کیسه نخی قرار داده می‌شود و با ورز دادن آن را پودر کرده و به صورت سوپ غلیظ در فصل سرد، برای وعده صبحانه استفاده می‌شود.

در نهایت شیرینی خاصی که با گندم و خرما و کنجد تهیه می‌شود که لندو می‌گویند و نوشیدنی خاص این منطقه که از شما با آن پذیرایی می‌کنند دوغ با همان شیر شتر و در اکثر موارد، شیرچایی گرم و خوشمزه است.

شیرینی مخصوص سیستان و بلوچستان

 

امیدواریم این مطلب اطلاعاتی را درباره میوه و غذاهای سیستان و بلوچستان در اختیارتان گذاشته باشد. در صورتی که دوست دارید از نزدیک با طبیعت و فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان و مناطق زیبایی چون چابهار و مکران آشنا شوید در تور چابهار شاهسون سیر منتظر شما هستیم.