logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
ارزروم مقصد جذاب کشور ترکیه

ارزروم مقصد جذاب کشور ترکیه

1398/10/13

ارزروم یکی از شهرهای ترکیه است که این روزها گردشگران بسیاری برای تعطیلات در فصل‌های گوناگون به ان سفر می‌کنند. شهر جذابی که دیدنی‌های طبیعی‌اش مانند کوه‌ها، هوش از سرتان می‌برد و در کنار آنها جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی شگفت زده‌تان خواهد کرد. دوست دارید به جای جدیدی سفر کنید؟ ارزروم پیشنهاد شاهسون سیر برای شما خواهد بود.

ارزروم، از بزرگترین استان‌های کشور ترکیه و واقع شده در شرق فلات آناتولی است. ارزروم از دیرباز محلی برای حمل و نقل مسافر به شرق ترکیه بوده و قدمت سکونت و زندگی انسان‌ها در آن به 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در طول تاریخ، ارزروم دو بار به اشغال نیروهای شوروی درآمده اما باز هم حکومت عثمانی آن‌را به دست آورده است. در این مطلب از وبلاگ شاهسون سیر، بیشتر درباره ارزروم و جاذبه‌های مهم گردشگری آن بخوانید.

 

ارزروم و بناهای تاریخی

از آنجایی که ارزروم ترکیه تاریخی در حدود 6 هزار سال دارد، بناهای کهن و جدید متفاوتی را در این شهر می‌توان یافت. مثلا مسجد اولو که در سال 1179 با تعداد زیادی ستون و گنبد بزرگ ساخته شده است از قدیمی‌ترین مساجد جهان می‌باشد. علاوه بر این مسجد در جنوب این شهر سه مقبره را می‌توانید مشاهده کرد که جالبترین آن در قرن 13 میلادی ساخته شده است. پس از آن مدرسه یاقوتیه در قرن 14 به دستور جهان الدین خواجه یاقوت، با هدف تعلیم و تربیت اسلامی ساخته شده است.

در ارزروم ترکیه، مدرسه منار دوقلو به دوره سلجوقیان ایرانی ساخته شده.  دستور کاشی کاری و مناره این بنا، طبق کتیبه‌اش، توسط «خدابنده خاتون» صورت گرفته و آن‌را به یکی از مهم‌ترین بناهایی تبدیل کرده که در سفر به ارزروم می‌توانید از آنها دیدن کنید.

در دوران باشکوه عثمانی که پادشاهان به ساختن شهرها رو آورده بودند، مسجد مصطفی پاشا توسط معمار معروف، «سینان» در قرن 16 طراحی و پیش از آن کاروانسرا رستم پاشا در سال 1561، به دستور وزیر دولت سلیمان بزرگ، رستم پاشا ساخته شده است.

جاذبه های گردشگری ارزروم ترکیه

اما یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی ارزروم که در تور ارزرروم شاهسون سیر می‌توانید به آن سر بزنید، قلعه ارزروم است. قلعه‌ای که برای مقابله با هجوم و یورش آشوریان،ساسانیان و رومی‌ها به دستور امپراطوری دوم بیزانس در سال 415 میلادی ساخت شده است.

یکی از مدرن‌ترین بناهای ارزروم نیز، موزه خانه آتاتورک است. محبوبیت این شخصیت سبب شده که در اکثر شهرهای ترکیه بنای یادبودی برای او بنا گردد. این موزه در قرن 19 ساخته شده که از ابتدا کاربری مهمان سرا داشته ولی به دلیل اقامت مصطفی پاشا، این خانه اهمیت بیشتری یافت و بعدها به عنوان موزه آتاتورک برای گردشگران آماده شده است.

جالب است بدانید که بیشتر اثرهای تاریخی ارزروم که برای روزگاران بسیار قدیم هستند، به صورت مجموعه درموزه نگهداری می‌شود.

قلعه باستانی ارزروم ترکیه

این روزها قسمت مدرن شهر با ساختمان‌های دانشگاهی و خیابان بلوار مانند درخت کاری شده، با منطقه تاریخی ارزروم در هم آمیخته و فضای جذابی را برای قدم زدن و شناخت تاریخ و فرهنگ پدید آورده است.

 

جاذبه‌های طبیعی ارزروم

دریاچه و آبشار تورتوم که 120 کیلومتر از ارزروم فاصله دارد یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ارزروم است که می‌توانید در تور ارزروم شاهسون سیر به دیدار آن بروید. آبشار تورتوم در سال 2018 در اثر رانش زمین پدید آمده و به‌عنوان مرتفع‌ترین آبشار ترکیه شناخته می‌شود. جالب است بدانید که آبشار تورتوم در فصل بهار بسیار پرآب می‌شود و زیبایی‌های خیره کننده آن گردشگران بسیاری را به سمت این منطقه جذب می‌کند.

علاوه بر این آبشار و دریاچه، ارزروم  دارای کوه‌هایی جذاب به‌نام کوههای پالاندوکن است که محل مناسبی برای ورزش‌های زمستانی و اسکی است. کوه‌های ارزروم با جاده‌های کوهستانی و طولانی‌ترین مسیر اسکی که فقط 6 کیلومتر با ارزروم فاصله دارد، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ارزروم است م سالانه مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

دریاچه ارزروم ترکیه

 

ارتفاع قله‌های ارزروم بیش از 3000 متر است و به همین دلیل به جز فصل‌های اسکی هم، گردشگران برای دیدن ارزروم رهسپار این شهر ترکیه می‌شوند.

در کنار آبشار، دریاچه و کوهستان، چشمه‌های آب گرم ارزروم نیز جاذبه‌ای شگفت‌انگیز و رویایی است و می‌تواند لذت تور ارزروم ترکیه شاهسون سیر را برایتان بسیار بیشتر کند.

تور اسکی ارزروم ترکیه

 

صنایع دستی و بازی‌های ارزروم ترکیه

سنگ اولتو که سیاه و درخشان است از معادن ارزروم به دست می‌آید و مردم بومی با آن گردنبند، دستبند، گوشواره، پیپ و... می‌سازند. علاوه بر این، مردم ارزروم یک بازی باستانی به‌نام جرید دارند که در فستیوال‌ها و عروسی‌ها آن‌را انجام می‌دهند. در تور ارزروم شاهسون سیر می‌توانید از تمام این جاذبه‌ها دیدن و خاطراتی به‌یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید.

 

در پایان امیدواریم این مطلب بتواند برای سفر به ارزروم برایتان مفید باشد. در صورتی که مایل هستید از این شهر زیبای ترکیه دیدن کنید در تور ارزروم شاهسون سیر منتظر دیدن شما خواهیم بود