logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
دانستی های سفر 1

دانستی های سفر 1

1397/03/19

 سفر چیست؟

فرهنگ نامه­ ها از«سفر» تعریف‏هاى مشابهى ارائه داده ‏اند. در فرهنگ معین آمده است: سفر، در لغت به معناى بیرون آمدن از شهر خود و به محل دیگر رفتن است، نیز به معناى قطع مسافت و راهى که از مکانى به مکان دور طى مى‏کند، آمده است. فرهنگ‏هاى عربى سفر را “کشف حجاب و کنار زدن پرده” معنا کرده‏اند، حجاب‏هایى که معمولاَ از جنس اعیان و اشیاى خارجى است. راغب اصفهانى مى ‏نویسد: «سفر العمامة عن الرأس، و الخمار عن الوجه» یعنى عمامه را از سر، و نقاب را از صورت، کنار زد.

توریست کیست؟

واژه توریست برای نخستین بار در قرن شانزدهم و در فرانسه مطرح شد. در ابتدا توریست به اشراف زادگانی گفته می شد که برای تکمیل تحصیلات و کسب تجربه های لازم زندگی اقدام به مسافرت می نمودند. بعدها در فرانسه این اصطلاح درباره ی کسانی به کار می رفت که برای سرگرمی و وقت گذرانی و گردش به فرانسه سفر می کردند و بعدها با تعمیم بیشتر به کسانی اطلاق می شد که اصولا به این منظور به سفر می رفتند. سازمان جهانی جهانگردی نیز، جهانگرد یا توریست را این گونه تعریف می کند:

توریست: کسی است که بیش از ۲۴ ساعت، به قصدی، غیر از کار در جایی، خارج از موطن خود به سر میبرد.

گردشگر: گردشگر، کسی است که به محلی غیر از محل زندگی خود برای مدتی کمتر از ۱۲ ماه مسافرت کند و هدف از ماندنش کسب درآمد، در آن محل سفر کرده، نباشد.

مسافر: مسافر کسی است که بین دو یا چند مکان سفر کند.

سازمان جهانی جهانگردی، همچنین برای جهانگردان یک شبه و گردشگران یک روزه نیز، تعریف های خاصی ارائه کرده است:

گردشگر یک شبه: جهانگرد یا گردشگر یک شبه، کسی است که دست کم یک شب را در یک اقامتگاه عمومی یا خصوصی در محل مورد بازدید به سر برد.

گردشگر یک روزه: گردشگری که شب را در یک اقامتگاه عمومی یا خصوصی در محل مورد بازدید به سر نمی برد، گردشگر یک روزه نامیده می شود.

با نگاهی به مطالب بالا به تعریفی نسبی از سفر و گردشگر میتوانیم دست پیدا کنیم. در این مقاله قصد بر آن است که راهکارهایی را معرفی کنیم که یک گردشگر در هنگام سفر خود بتواند از آرامش روانی(یکی از دلایل سفر) برخوردار شود و به این کار تداوم بخشد.

نزدیکان خود را درجریان برنامه سفر خود بگذارید!

بعد از تصمیم گیری برای سفر و مشخص کردن مقصد و انجام امور اداری لازم میبایست حداقل یکی از اعضای خانواده یا دوستانی که همیشه در دسترس هستند(همه­ی ما یکی از این دوستان را در لیست مخاطبین خود داریم) در جریان برنامه سفر قرار بگیرد زیرا ممکن است در برخی از مناطق که قصد سفر به آنجا را دارید مشکلات غیر قابل پیش بینی شده­ای روی بدهد که باعث نگرانی سایرین و مهمتر از همه ایجاد دردسر برای خود شخص بشود. در بهترین شرایط ممکن میبایست یک نسخه کپی از مدارک شناسایی، برگه رزرو هتل، بلیط هواپیما یا هر وسیله نقلیه­ای که با آن قصد جابجایی دارید نزد این شخص باشد. در بسیاری از موارد مشاهده شده این تنها راهکاری است که میتوان از یک مشکل بزرگتر جلوگیری به عمل بیاورد و در صورت عدم اطلاع دادن شما به ایشان در خصوص رسیدن به مقصد بتواند از طریق این مدارک از اوضاع شما باخبر بشود. همچنین یک نسخه از تمامی مدارک شناسایی را به صورت فایل عکسی در ایمیل و گوشی خود نگه­دارید.

حتما بیمه سفر داشته باشید!

از قدیم گفتند پیشگیری بهتر از درمان است. در این خصوص نیز میتوان به داشتن یک بیمه نامه معتبر اشاره کرد. بیمه سفر یکی از برگ برنده­های مسافر هستند.شاید بنظر بیاید داشتن یک بیمه نامه هزینه­های  سفر را بالا ببرد ولی بی شک در صورت بروز اتفاقاتی که منجر به استفاده از خدمات پزشکی بشود(حتی سرماخوردگی) باید هزینه­ای را پرداخت کنید که برایتان اصلا قابل محاسبه نبوده و برای این مورد بودجه­ای در نظر نگرفته بودید. در برخی از کشورها هزینه­های درمانی بالاست و در برخی کشورها هزینه درمان قبل از شروع درمان گرفته میشود(به صورت علی الحساب). در نتیجه با مقداری هزینه­ی اولیه میتوانید از هزینه­های زیاد احتمالی جلوگیری کنید.

نقشه و تلفن­های ضروری، ضروری است!

اگر قصد سفر به مناطق مختلف ایران را دارید حتما یک نقشه مسیرهای دسترسی به همراه جاذبه های آن شهر را تهیه کنید. اگر هم در دسته سفرهای خارج برو هستید قبل سفر در مورد کشور و شهر مورد بازدید، مسیرهای دسترسی و جاذبه­های مقصد در اینترنت جستجو کنید(هم اطلاعاتتون زیاد میشود هم میتوانید با استفاده از نقشه های دسترسی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به کاهش هزینه های سفر اقدام کنید) همچنین تلفنهای ضروری هر کشور را یادداشت کنید. ((هر چیز که خار آید یک روز به کارآید)).

مشکل زبان را حل کنید

در بسیاری از موارد مسافر به زبان بین المللی آشنایی یا تسلط دارد که این بسیار مفید و راه گشاست. در برخی از کشورها شما به عنوان یک توریست نیاز دارید با جامعه­ی محلی در تعامل بیشتری باشید در نتیجه سعی کنید حداقل چند کلمه و جمله آسان و در عین حال کاربردی را حفظ کنید و در دفترچه یادداشت خود نگه دارید. برای مثال میتوانید از کلمه سلام و جمله­ی من به کمک نیاز دارم شروع کنید. به تازگی لباسهایی برای توریستها طراحی شده است که در قسمت جلوی لباس از علایم بین المللی مانند صلیب سرخ، اتوبوس، پول و... استفاده شده است. به این گزینه برای مواردی که هیچ زبانی پاسخگو نیست فکر کنید!

در مراجعه به اداره پلیس و سفارت کشورتان تردید نکنید

هنگامی که در خارج از کشور هستید و مدارک شناسایی شما مفقود شد دچار ترس و دلهره نشوید، به نزدیک ترین سفارت کشورتان در آن مقصد مراجعه کنید و مراجع ذی صلاح را در جریان موضوع قرار بدهید. یکی از خدمات سفارت به اتباع خود صدور گذرنامه جدید در سریع ترین زمان ممکن است. برای این کار شما نیاز به گزارش کتبی پلیس محلی دارید و اگر به موارد اشاره شده در بالا دقت کنید(نکته اول) میتوانید خیلی سریع گذرنامه جدید خود را دریافت نمائید. در صورت بروز مشکلات جدی تر از قبیل دستگیری توسط پلیس یا مورد حمله قرار گرفتن و... تها مرجع رسمی برای پیگیری و پاسخگویی سفارت میباشد.

 

مفاهیم بنیادین