logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
سفر به شهرخشت و شیرینی

سفر به شهرخشت و شیرینی

1398/08/23

یزد یکی از زیباترین شهرهای ایران است که در پاییز و زمستان می‌توانید برای دیدن جاذبه‌هایی شگفت‌انگیز به آن سفر کنید. در این مطلب از وبلاگ آژانس شاهسون‌سیر درباره یزد و دیدنی‌هایش بخوانید.

شهر کویری یزد، یکی از بزرگترین شهرهای خشتی با داشتن بلندترین بادگیر، بلندترین مناره آبی و مکان های تاریخی دست نخورده، در مرکز ایران بین رشته کوه‌های شیرکوه و خرانق و بین استان اصفهان و کرمان و در فاصله 689 کیلومتری جنوب شرقی استان تهران قرار گرفته است قدمت این شهر به دوره ساسانیان برمیگردد. اولین شهر تاریخی ایران و دومین شهر تاریخی جهان بعد از ونیز ایتالیا با 15000 هزار اثر تاریخی ارزشمند و دست نخورده، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. یزد به معنای پاک و سپند است و وجه تسمیه این شهر، سرزمین مقدس و شهر خدا نیز می‌‌باشد. در ادامه بیشتر درباره یزد و جاذبه‌هایش بخوانید.

تور یزد شاهسون سیر

 

چگونه در یزد بگردیم؟

بیشتر سایت‌های تاریخی در مرکز قدیمی شهر و نزدیک مسجد جامع قرار گرفته است. پس می‌توان در بین محله‌های قدیمی یا کوچه‌های تودر تو خشتی، بازار، مسجدها و خانه‌های قدیمی ساعت‌ها پیاده روی کرد و از دیدن آنها لذت برد. محله قدیمی یزد که به «فهادان» مشهور است، یکی از بهترین بهترین‌های پیاده‌روی در یزد است و ضمنا گاهی برخی گردشگران می‌توانند با دوچرخه در آن رفت و آمد کنند.

در این شهرگردی و پیاده‌روی‌ها خواهید دید که معماری خاص کویری شهر، مشخص‌ترین جاذبه این شهر است. گنبدها، مناره‌ها و بادگیرها بارزترین جنبه ظاهری معماری یزد را اخته‌اند. نکته بسیار مهم آن است که فارغ از زیبایی، این سبک معماری نشانی از درک نیازها، شرایط اقلیمی و فرهنگی مردم منطقه است.

علاوه بر این‌ها چند سالی است که کافه‌های زیبا و چشم‌نوازی نیز در بخش‌های مختلف محله‌های قدیمی یزد ساخته شده. این کافه‌ها نمایی عالی به سمت بافت‌های تاریخی دارند و نوشیدنی‌ها و غذاهای متنوعی سرو می‌کنند.

آتشکده چک چک

 

آب و هوای شهر یزد

به علت قرار گرفتن در مرکز فلات ایران، بارش اندک باران، تبخیر شدید و دوری از دریا و نزدیکی با کویرخشک و پهناور نمک، رطوبت نسبی کم و گرمای بسیار، یزد یکی از خشک ترین مناطق ایران می باشد. اما مردمی که در گذشته در این شهر زندگی می‌کردند با کمک بادگیرها، معماری خانه‌ها و حفر قنات توانستند رابطه‌ی مسالمت آمیز با طبیعت خلق کنند. با این حال به گردشگران توضیه می‌شود که بیشتر در فصل‌های سرد سال یعنی پاییز و زمستان به یزد سر بزنند تا از هوای مطبوع و بهاری آن بیشتر لذت ببرند.

 

جاذبه‌های گردشگری یزد

جاذبه‌های گردشگری یزد آنقدر زیاد است که اگر چند روز هم در این شهر بمانید ممکن است نتوانید به همه آنها سر بزنید. به همین دلیل در تور یزد آژانس شاهسون سیر به جاذبه‌های شاخص و البته متنوعی سر می‌زنیم که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

 

شیرینی‌های خوشمزه یزد

صنعت شیرینی‌سازی نیز در استان یزد از قدمتی دیرینه برخوردار است و محصولات آن صاحب شهرتی‌ جهانی هستند که از مرزهای ایران فراتر رفته ‌است. مهم‌ترین شیرینی‌ها یزدی با نام‌های قطاب، پشمک و باقلوا شهرت دارند و حاج خلیفه از معروف‌ترین شیرینی‌ فروشی‌ها است.

 شیرینی حاج خلیفه رهبر

غذاهای سنتی یزد

آش شولی یکی از غذاهای معروف یزدی است که بیشتر در زمستان پخته می‌شود و ترش مزه است. قیمه نخود که به جای لپه از نخود استفاده می‌شود.، آش انار که از آب انار، عدس، لپه، سبزی، برنج و مقداری گوشت تهیه می‌شود، آش آلو، آش ماش، آش گندم، خورش به آلو، کشک خیار، کوفته یزدی، قلیه کدو و... از جمله غذاهای سنتی معروف یزد می‌باشد.

جاذبه های گردشگری یزد

 

هتل‌های سنتی و خانه‌های بومگردی یزد

یزد پر است از خانه‌های سنتی که هاستل و یا هتل شده‌اند که می‌توان به جای اقامت در هتل‌های گران قیمت شب را در این اقامتگاه‌های زیبا و خاص بگذرانید. ضمنا در این اقامتگاه‌ها غذاهای سنتی و ویژه‌ای نیز ارائه می‌شود که خاطره خوش سفر به یزد را برایتان چند برابر می‌کند