logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
5 جاذبه طبس که باید ببینید!

5 جاذبه طبس که باید ببینید!

1398/08/10

طبس، نگین کویرهای ایران است. زمرد سبزی که با درخشش خیره‌کننده از سرمایه‌های فرهنگی و طبیعی متفاوتی نگهداری می‌کند. در این مطلب از وبلاگ آژانس شاهسون سیر از 5 جاذبه‌ی مهم و شگفت‌انگیز طبس که در تورهایمان به آنها سر می‌زنیم، بخوانید.

تور طبس از نظر ایرانگرادان و کسانی که به سفرهای شگفت‌انگیز علاقه‌مندند، تجربه‌ای عالی است. سفری که در آن می‌توانید کویر و باغ را در کنار یکدیگر ببینید، جاذبه‌های فرهنگی گوناگونی که از دوره‌های تاریخی مختلف به‌جا مانده‌اند را بشناسید، غذاهای محلی را تجربه کنید و مهم‌تر از همه به جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیزی سر بزنید که مانندش نه تنها در ایران بلکه در جهان کم‌نظیر است. در این مقاله از وبلاگ آژانس شاهسون‌سیر از پنج جاذبه‌ی مهمی بخوانید که در تور طبس به دیدن آنها خواهیم رفت.

تور طبس با اتوبوس vip

 

باغ گلشن

باغ آن هم در میان یک کویر خشک و سوزان، رویداد شگفت‌انگیزی است که باعث شده باغ گلشن طبس در سال 1355 به ثبت ملی برسد. درخت‌ها و گل‌های باغ گلشن کهنسال، زیبا و با ریشه‌های عمیق هستند. عبور نهرهای دائمی آب از میان باغ به آن شکوه بیشتر بخشیده و در نهایت پرندگان زیبا و خاصی که در باغ گلشن زندگی می‌کنند هر ساله بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت طبس و باغ گلشن می‌کشانند.

در باغ گلشن درختانی که از اقلیم‌های گوناگون آمده‌اند، به‌زیبایی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و طرح این باغ از الگوی معروف چهارباغ ایرانی الگوبرداری شده است.

جالب است بدانید ترکیب گیاهانی که در باغ تاج محل هند قرار دارد، شبیه باغ گلشن است و در جهان تنها این دو باغ به این شکل ساخته شده‌اند.

 تور باغ گلشن طبس

سد شاه عباسی

نازک‌ترین سد جهان که قدمتی در حدود 700 سال دارد، در میانه‌ی دو کوه طبس ساخته شده است. سدی که در واقع برای کنترل عبور آب بوده و نگاره‌هایی که بر روی دیوارهای اطراف وجود دارد، نشان می‌دهد تمدن‌های کهن نیز به گذر آب در این منطقه توجه کرده‌اند.

این سد که یک بنای قوسی شکل است، با توجه به کاربرد و اقلیمش مقاوم‌سازی شده و با اینکه قرن‌ها از عمرش می‌گذرد کاملا سرپا و زیباست. برای دیدن این بنا باید از یک صخره بالا بروید و بعد شاهد شاهکاری خواهید بود که فراموش کردن آن غیرممکن است.

تور طبس شاهسون سیر

 

چشمه مرتضی علی

یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبس، راهی کوهستانی است که در بخشی از آن دو مسیر آب، در جریان است که یکی از آنها گرم و دیگری سرد است. این دو رود در کف رودخانه بدون آنکه با هم مخلوط شوند در کنار یکدیگر در جریان هستند و هرگز با یکدیگر مخلوط نمی‌شوند.

در این جاذبه شگفت‌انگیز می‌توانید در حالی حرکت کنید که یک پایتان در آب گرم و دیگری، در آب سرد باشد. علاوه بر این‌ها پوشش گیاهی و شاخصه‌های زمین‌شناسی این چشمه به قدری زیباست که هرگز از دیدن آن پشیمان نخواهید شد.

چشمه مرتضی علی طبس

 

کال جنی

اسرارآمیزترین جاذبه طبس، کال جنی است. منطقه‌ای عجیب و بی‌نظیر که هنرمندی به‌نام طبیعت با قلم‌مویی به‌نام فرسایش آن‌را ترسیم کرده است. سیلاب و عبور آب در طی سالیان متمادی بخشی از زمین را شسته و تونل‌ها و دالان‌هایی را حفر کرده که گذشتن از آنها، افسانه‌ها و قصه‌های جن و پری را به یادتان می‌آورد. علاوه بر این‌ها کاوش‌های باستانی نشان می‌هد که در هزاران سال پیش انسان‌ها در این دره و اطراف آن زندگی می‌کردند و یا از حوضچه‌های آن برای مصارف گوناگون بهره‌مند می‌شدند. عبور از کال جنی، شنا کردن در آبگیرهای کوچک و بزرگ آن و تماشای مسیرهای آب از بین سنگ‌ها، تجربه عجیب و خاصی است که تنها در سفر به طبس نصیب‌تان می‌شود.

کال جنی طبس

 

روستای اصفهک

پس از زلزله‌ی ویرانگر سال 1357 که طبس و حوالی آن‌را لرزاند، روستای اصفهک یکی از مناطقی بود که به شدت آسیب دید. اما امید و عشق به ساختن، باعث شد که بازماندگان اصفهک به روستای آبا و اجدادی خود بازگردند و منطقه‌ای نو را در کنار خانه‌هایی که زلزله آنها را ویران کرده، بنا کردند. به همین دلیل وقتی به اصفهک سفر می‌کنید، در یک سو بناهای زیبایی را می‌بینید که با معماری‌های زیبا و مستحکم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و در سوی دیگر، خانه‌هایی قرار دارند که پس از زلزله بدون بازسازی رها شده‌اند تا بازدیدکنندگان بدانند در زمان زلزله روستا به چه شکلی درآمده است. در واقع در یک سوی روستای اصفهک زمان ایستاده است و در سوی دیگر زندگی‌های نویی شکل می‌گیرد. یکی از بهترین زمان‌های دیدن روستای اصفهک، نزدیک غروب و ساعات ابتدایی شب است. در این زمان‌ها برخی زنان روستا فانوس‌هایی را در کوچه می‌گذارند تا محل‌های عبور و مرور روشن شود. این فانوس‌ها زیبایی خیره کننده‌ای به اصفهک می‌بخشند و آن‌را رویایی و زیبا می‌کنند.

تور طبس و اصفهک شاهسون سیر

 

علاوه بر این پنج جاذبه، در تور طبس شاهسون سیر ما به جاذبه‌های دیگری نیز سر می‌زنیم که در مقلات دیگری به آنها نیز خواهیم پرداخت. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و در تور طبس و کویر حلوان شاهسون سیر افتخار میزبانی از شما را داشته باشیم.