تور کردستان ، مریوان ، اورامان VIP









توضیحات:


clock محل حرکت ضلع جنوبی میدان ونک , ابتدای خیابان برزیل
home-xxl زمان حرکت جمعه 97/03/13 ساعت 20
bus2 زمان بازگشت 97/03/16
bus2 وسیله نقلی اصلی اتوبوس VIP تخت خواب شو
bus2 وسیله نقلی محلی نیسان
bus2 محل اقامت 2 شب اقامت در هتل 2 ستاره
bus2 میزان پیاده روی حدود یک ساعت
home-xxl استان مورد بازدید کردستان

سایرخدمات:

بیمه مسئولیت مدنی
تیم پشتیبانی به همراه لیدر مجرب میراث فرهنگی

نکته

ممکن است در برخی از برنامه‌های اعلامی، به دلایل مختلف اعم از بدی آب و هوا و...، جابجایی صورت پذیرد.
خواهشمند است با دقت خدمات سفر را مطالعه و در صورت نیاز با دفتر تماس حاصل فرمایید.

پذیرایی و اقامت
صبحانه نهار شام اقامت
روز مکان توسط مکان توسط مکان توسط محل توضیحات
اول ----- ----- ----- ----- ----- ----- اتوبوس تخت خواب شو VIP -----
دوم هتل آژانس رستوران آژانس رستوران مسافر هتل2 ستاره تاپ مریوان
سوم هتل آژانس خانه محلی آژانس رستوران مسافر هتل 2 ستاره تاپ مریوان
چهارم هتل آژانس رستوران مسافر ---- ---- ----- -----
لوازم ضروری
داروهای شخصی کارت شناسایی کرم ضد آفتاب
وسایل نظافت و شخصی کفش پیاده روی فلاکس چای
زیر انداز کوله چند روزه لباس مناسب فصل
لیوان و بطری آب کلاه و عینک آفتابی اصل شناسنامه برای زوجین

آشنایی با منطقه

کردستان

پیشینه تاریخی

استان کردستان بخشی از سرزمینی است که تحت حاکمیت مادها قرار داشت. مرز تاریخی سرزمین هایی که بوسیله مادها اداره می شده، در شمال به «اوراتو» ، در غرب به «آشور» و در جنوب و جنوب غربی به ایلام و سومر منتهی می شد. قبل از تشکیل دولت مادها درایران چهار طایفه به نام های «هوریان»، «لولوبیان» اجداد طوایف لرها، «کامیاران» اجداد مادها و گوتیان زندگی می کردند. تاریخ اقوام کرد تا قبل از اسلام چندان روشن نیست. بر اساس اسناد و مدارک به جا مانده کردها از «طایفه گوتیان» بودند که بارها مورد تاخت و تاز آشوری ها قرار می گرفتند. این قوم بعدها با دولت ماد متحد می شوند و آشوریان را منقرض کردند. همچنین بر اساس متن نوشته كتیبه داریوش در تخت جمشید و بیستون: دولت ماد در سال ۵۵۰ ق. م، در قلمرو دولت هخامنشیان قرار داشته است در عصر سلجوقیان و به ویژه در عهد حكومت طغرل بیگ تمامی ناحیه كوهستانی غرب ایران یعنی كردستان، به عراق عجم نام گذاری شد و در منشوری از خلیفه عباسی، در سال ۴۳۷ هـ. ق، از طغرل بیگ سلجوقی به عنوان «ملوك العراقین» نام برده شده است. 

به نظر می رسد كه در دوره ایلخانان مغول، كردستان جزو عراق عجم محسوب می شد. در کتاب «سفر جنگی گزنفون» به نام «کردوخوی» برای اقوام کرد اشاره شده است. این قوم در کوه ها و دره های میان عراق و ارمنستان و به خصوص در محلی که امروزه «زخو» نامیده می شود قرار دارد، ساکن بودند. هرچند تاریخ اقوام کرد در پیش از اسلام تاریک و مبهم است ولی در دوره پس از اسلام پیشینه ای روشن تر دارد. 

در اوایل قرن هفتم هجری، سلیمان شاه از تركمانان ایوه بر آن حكومت كرده است. شرف الدین بدلیسی حدود كردستان را در روزگار صفوی و در كتاب «شرف نامه » خود با افزودن ولایت لرستان یك جا ذكر می كند و در شرف نامه سرزمین لرستان و قوم لر را با كردها یكی می شمارد.

اعراب در تاریخ ۱۶ یا ۲۰ هـ. ق، قلعه‌ها و استحكامات كردها را تصرف كردند. در ۲۳ هـ.ق، كه سپاه عرب در ایالت فارس مشغول فتوحات بود، کردهای فارس در دفاع از فسا و دارابجرد شركت داشتند. فتح شهر زور و داراباذ‌ كه از شهرهای كردنشین بودند، در سال ۲۲ هـ  ق، صورت گرفت. ابوموسی اشعری در سال ۲۵ هـ. ق، كردها را سركوب كرد. در سال ۳۸ هـ  ق، کردهای ناحیه اهواز ،در قیام خریت ابن‌راشد برضد «امیرالمؤمنین علی‌(ع)» جانب خریت را گرفتند، اما پس از قتل «خریت» این قیام سرکوب و عده زیادی از آنان كشته شدند.

در سال ۹۰ هـ. ق، کردهای منطقه فارس سر به شورش برداشتند و این شورش به‌وسیله حجاج ابن یوسف ثقفی سركوب شد. در سال ۱۴۸ هـ.ق، کردهای موصل قیام كردند و منصور خلیفه عباسی، خالد برمكی را برای سركوبی آنان به آنجا فرستاد و وی نیز شورش كردها را سركوب كرد. در سال ۲۲۴ هـ. ق. یكی از پیشوایان کردهای اطراف موصل به نام جعفر ابن فهرجیس برضد خلیفه معتصم سر به شورش گذاشت خلیفه سردار معروف خود «آیتاخ» را به جنگ او فرستاد.

در دوره حکومت صفویه قسمت وسیعی از کردستان آن روز تحت تسلط دولت ایران قرار داشت که شامل دامنه‌های شرقی کوه‌های زاگرس بود. با تشکیل سلسله زندیه، برای نخستین بار در تاریخ ایران سلسله‌ای کرد نژاد به سلطنت رسید به طوری که در اواخر حکومت زندیه، قسمتی از آذربایجان غربی به تصرف طایفه دنبلی که یکی از طوایف بزرگ کرد بودند، درآمد و شهر خوی را به عنوان مرکز حکومت و قدرت خود انتخاب کردند. 

در قرن نوزدهم میلادی بارها کردها در خاک عثمانی میل باطنی خود را برای رسیدن به استقلال و تشکیل دولتی کرد زبان ظاهر کردند. در سال ۱۸۷۸ میلادی، شیخ عبیدالله نقشبندی به فکر تاسیس کردستان مستقل تحت حمایت دولت عثمانی افتاد در پی این تصمیم، طرفداران وی در سال ۱۸۸۰ میلادی، اطراف ارومیه، ساوجبلاغ، مراغه و میاندوآب را به تصرف خود درآوردند که این خود باعث متحمل زحمات زیاد سپاهیان ایران برای به دست آوردن این منطقه شد.

قاضی محمد همزمان با حضور قوای متفقین در سال ۱۹۴۶ میلادی در ایران و با حمایت دولت روسیه شوروی، جمهوری خلق کردستان را که مرکز آن مهاباد بود، تشکیل داد. پس از تخلیه کامل ایران از قوای متفقین و اعزام ارتش دولت مرکزی به نواحی آذربایجان و کردستان،‌ این شورش و جمهوری ناشی از آن نیز از هم متلاشی گردید.

بنا به پیش نویس شماره ۱۲۷۵ در سال ۱۳۱۶/۹/۹، ایران به شش بخش تقسیم شده بود. استان ها غربی شامل شهرهای کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، خوزستان و کهکیلویه بود. بالاخره در سال ۱۳۳۷ هـ. ش، با توجه به فرمان شورای وزرا، کردستان از پنجمین استان جدا شد و استان کردستان را تشکیل داد.

غذاهای محلی

آش غوره، آش کشک، ترشک، ترخینه، پرشتین، خوراک کبک و تیهو، خورش ریواس، خوره، شله گنیم، شوروا، سایله، دلمه محلی، دانومه، قایرمه، کنگرماست، کباب قارچ کوهی، مته جنه، یتیمچه.

 سوغات  مهم ترین سوغات استان كردستان صنایع دستى استان شامل: فرش، گلیم، سجاده، نمد، نازك‌كارى، زیورآلات كردى و آلات موسیقى است. فرش سنندج در نوع خود بى‌نظیر است و فرش و گلیم بیجار نیز معروفیت خاصى دارد. گفته می شود؛ پس از فرش، مهم ترین سوغات استان تخته نرد و سایر مصنوعات چوبى است كه توسط هنرمندان حرفه‌اى این دیار ساخته و روانه بازار مى‌شود. علاوه بر صنایع دستی دیگر سوغاتی های استان کردستان عبارتند از: گردو، نان کاک، شیرمال بیجار، سوهان کنجدی، نان برنجی، باسلق و سقز

عمارت آصف

 آصف دیوان، میرزا علی نقی کردستانی (متوفی ۱۳۱۶ ش) پسر میرزا رضای وزیری کردستانی، سیاست پیشة روزگار قاجاری بود. خانواده او اصالتی اصفهانی داشتند و به تشویق هلوخان اردلان حاکم کردستان، در ۱۰۲۲ ق به آن منطقه مهاجرت کردند. چون یکی از افراد این خانواده به نام میرزا عبدالله، به مقام معاونت و پیشکاری والی کردستان رسید، همة آن طایفه به "وزیری" شهرت یافتند. میرزا علی نقی که در وزارت کشور خدمت میکرد، در زمان حکومت امیرنظام گروسی (۱۳۱۳-۱۳۲۵ ق) لقب "آصف دیوان" گرفت که از القاب محلی بود. وی در دورة مشروطیت به «آصف اعظم» ملقب شد. عمارت آصف یکی از قدیمی ترین آثار دیدنی و تاریخی شهر سنندج است که تقریبا در مرکز این شهر واقع شده است. بر اساس شواهد و شیوه معماری، احداث بنای اولیه که بخش عمده ضلع شمالی عمارت شامل تالار تشریفات، اتاق‌ها و راهروهای طرفین و قسمتی از فضاهای بخش شرقی را در بر میگیرد مربوط به دوره صفویه بوده و قسمتهای دیگر در دوره های قاجاریه و پهلوی به آن افزوده یا تکمیل شده اند. بانی اولیه این بنا را خانواده معتمد هاشمی ها (امجد الاشراف) نام برده اند و احتمالا میرزا محمد رضای وزیر پدر آصف دیوان آن را تملک کرده است. با الحاق سر در ورودی و بخش های غربی و شرقی بنا در زمان آصف دیوان این عمارت شکوه نهایی خود را به دست آورده و از این رو به عمارت آصف مشهور شده است.

مساحت کلی این عمارت حدود ۴۰۰۰ متر مربع بوده و علاوه بر سر در و دالان ورودی، دارای چهار حیاط است که به حیاط بیرونی (اصلی)، حیاط اندرونی، حیاط مستخدمین و حیاط مطبخ معروف میباشند. این بنا در سال ۱۳۷۶ توسط سازمان میراث فرهنگی کردستان تملک شده و پس از مرمت و احیای قسمتهای آسیب دیده در سال ۱۳۸۲ به عنوان موزه مردم شناسی و با نام "خانه کرد" بازگشایی شد.

این عمارت از لحاظ گچ بری ها و اروسی های قدیمی بسیار زیبا است. سبک معماری سنگ های تراش خورده و برجسته و طاق های هلالی این ساختمان، منظره ای بدیع و قابل تحسینی به وجود آورده است. قسمت تالار و اروسی آن در نوع خود بسیارهنرمندانه و زیبا ساخته شده است.

یکی دیگر از ویژگی های این ساختمان حمام بزرگ و بسیار جالبی است که ورودی آن در داخل حیاط اصلی (بیرونی) این مجموعه قرار گرفته و از هر جهت جالب ودیدنی است. حمام دارای بخش های سردر، راهرو، حمام سرد (سربینه)، حمام گرم، خزینه، تون، منبع آب اضافی و سرویس بهداشتی و خلوتی (رخت كن) است.

 

قرآن نگل

روستایی در 65 کیلومتری سنندج و در مسیر جاده سنندج ـ مریوان، که به واسطه قرآن گرانبهایش سالهاست که توجه گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب کرده است.

پدید آمدن این روستا و قرآن تاریخیش، حکایت جالبی دارد، حکایتی که شاید شنیدنش موی را بر تن بدن آدمی سیخ کند و هیچگاه از ذهن تو فراموش نشود.

داستان از جایی شروع می شود که حدود هزار سال پیش، یک روز چوپانی برای چراندن گوسفندانش از مسیر این روستا که البته آن زمان خالی از سکنه بوده است، عبور می کند؛ دیدن گُلی بسیار زیبا او را وسوسه می کند که آن را بچیند، وقتی چوپان گُل را از دل خاک بیرون می‌آورد، چاله‌ای پدید می‌آید که در آن صندوقچه‌ای پدیدار است؛ چوپان که به تنهایی نمی‌تواند صندوقچه را ازدل خاک بیرون آورد، اهالی روستا را باخبر می‌کند، مردم روستا نیز صندوقچه را بیرون می‌آورند که در آن قرآن بزرگی را می‌یابند و گویا بر پوست آهو نوشته شده است؛ اهالی این امر را به فال نیک گرفته و در همان مکان مسجدی می‌سازند و روستای نگل را نیز که چند کیلومتر دورتر از مکان امروزی آن قرار داشته به این محل جدید انتقال می‌دهند.

اعتقاد بر این است که چون این قرآن در اثر توجه چوپان به گُلی زیبا، کشف شده است، این محل به «نوگل» معروف شده که به مرور زمان به «نگل» شهرت یافته است؛ همچنین برای «نگل» معناهای دیگری نیز یافت شده که از جمله آن می توان به معنای زمین سنگی و سنگلاخ اشاره کرد؛ همچنین ممکن است تغییر یافته‌ کلمه‌ «نیل» به معنی شعله‌ آتش باشد که نشان از ترویج آئین زردشت در این منطقه دارد.

روستای نگل در ارتفاع 1352 متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد و برای رفتن به آنجا باید از سمت غربی سنندج 65 کیلومتر به طرف مریوان را طی کرد؛ جمعیت این روستا حدود 2 هزار نفر(450 خانوار) است و نمای آن رو به جنوب و بر روی زمینی سنگلاخی بنا شده است.

از نظر پوشش گیاهی این روستا بین زمین‌های کلاترزان و کوه‌های پُر از درخت ژاورود غربی و سروآباد واقع شده و کوه‌های کره‌میانه، فژاکان، دبه‌ر، ده‌بم و نه‌وکه آن را در میان خود در برگرفته است.

رودخانه‌ کوماسی در این منطقه واقع شده که قبل از آلودگی، محل تفریح و شنای اهالی روستا بوده است.

در مورد پیشینه‌ تاریخی روستای نگل و قرآنش اطلاع دقیقی در دست نیست؛ تنها منبع موجود در دسترس، کتاب‌های تاریخی‌(حدیقه ناصریه و تحفه ناصریه) است که در آنها مطالبی به این شرح آمده است: در یکی از روستاهای این بلوک که نگل نام دارد... در مسیر قدیمی که به مسجد عبدالله عمر یا عبدالله عمران مشهور است و قرآن‌ ‌بزرگی در این مسجد وجود دارد که به خط کوفی نوشته شده است.

قرآن این روستا در داخل مسجدش جای گرفته که بنا به اعتقادات و باورهای مردم یکی از چهار قرآن خطی است که در زمان خلیفه سوم به رشته تحریر در‌آمده و به چهار اقلیم دنیا فرستاده شده است؛ براساس شواهد و شیوه‌ نگارش و اعراب‌گذاری آن احتمالاً این قرآن متعلق به سده‌ چهارم یا پنجم ه.ق است.

قطع این قرآن رحلی بزرگ، جلد آن از جنس چرم، رنگ آن قهوه‌ای تیره و کاغد صفحات آن ضخیم بوده که به‌دلیل تشابهی که به پوست دارد ‌بین مردم به «پوست آهو» شهرت یافته است.

قرآن نگل به خط کوفی نوشته شده و دارای نقطه و اعراب است؛ از زیبایی‌های این قرآن مطلا بودن سرسوره‌ها و شماره‌های آیات و همچنین مزین بودن به نقوش گیاهی است.

طول خود قرآن 38، عرض آن 21 و قطر آن 13 سانتی‌متر است و طی سالیان گذشته چندین بار نیز به سرقت رفته که به همین دلیل آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی زیادی مانند پارگی، لکه‌های ناشی از اثر انگشت، امضای یابندگان و... در آن دیده می شود.

این قرآن یکبار در سال‌ 1371 به سرقت رفت که با تلاش نیروی انتظامی کشف و طی مراسم باشکوهی، با شرکت هزاران نفر از مردم به محل خود برگردانده شد؛ در این مراسم ده‌ها رأس گاو و گوسفند قربانی شدند.

آخرین بار نیز در مردادماه سال 1383 به سرقت رفت که اواخر آذر همان سال در جهرم استان فارس کشف و محل خود در مسجد روستای نگل برگردانده شد.

اهالی روستای نگل ترجیح می‌دهند قرآن در محل اصلی خود یعنی مسجد روستای نگل نگهداری شود؛ چند سال پیش هیأتی از تهران برای مطالعه، بررسی و مرمت این اثر تاریخی به روستای نگل مراجعت کردند که بعد از بررسی اثر، مردم روستا از انتقال قرآن به پژوهشکده سازمان، جهت مرمت امتناع کردند.

مردم روستا اعتقاد زیادی به این کلام الهی داشته و در حل مشکلات و گرفتاری‌های زندگی خود از آن یاری می‌جویند و قسم دروغ به آن را گناهی بزرگ و نابخشودنی می‌دانند.

به ‌دلیل اهمیت تاریخی این قرآن و نیز جایگاه بارز آن در اعتقادات مردم منطقه، مقام معظم رهبری برای محفوظ ماندن قرآن از دستبردهای احتمالی دستور داد جایگاهی محکم و مطمئن برای نگه‌داری این قرآن بسازند، که هم‌اکنون قرآن در محفظه‌ شیشه‌ای ضد‌گلوله نگهداری می شود.

قرآن نگل یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کردستان بوده که نزد مردم منطقه ابعاد معنویی این اثر، بسیار ارزشمند است؛ به واسطه وجود این قرآن، روستای نگل روزانه میزبان صدها تن از مشتاقان و علاقه‌مندان آثار مذهبی و تاریخی است.

این قرآن هم‌اکنون تحت نظارت سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و در حال حاضر هیئت امنای مسجد از آن نگهداری می‌کنند

پیرشالیار

مقبره پير شاليار

مرقد در فاصله یک کیلو متری از روستا بر سر راه مریوان پاوه بر روی کوهی بلند مشرف به دره اورامان واقع شده است که هر ساله محل زیارت زایرانی از نقاط ایران و کردستان عراق می باشد این فضای روحانی قبرستان اصلی اهالی روستای اورامان تخت می باشد در درون این فضا در کنار در ورودی چله خانه سنگ بزرگ و پهنی واقع شده است که به ان چل دانه می گویند زایران برای بخت ازمایی خود از ان استفاده می کنند علاوه براین در پشت مرقد اصلی درخت بلوط تنومندی وجود دارد که اهالی معتقدند که برای کاهش درد کمر موثر می باشد و کسانی که درد کمر داشته باشند به ان پناه می برند و بر ان تکیه می زنند

اورامان

روستای اورامانات تخت در جنوب شرقى شهر مریوان در استان کردستان قرار دارد که بوسیله جاده‌اى به طول 75 کیلومتر به شهر مریوان متصل مى‌شود.

این روستا را هزار ماسوله نیز مى‌نامند. زیرا معمارى آن همانند ماسوله است. حیاط هر خانه بام خانه‌اى دیگر است، اما با وسعتى بیشتر.

معمارى اورامانات و سرسبزى این منطقه کوهستانى رویاى پله‌هایى به سمت بهشت را متصور مى‌کند. خانه‌هاى این روستا با سنگ و اغلب به صورت خشکه و به صورت پلکانى ساخته شده است. مردم منطقه معتقدند اورامانات تخت زمانى شهرى بزرگ بوده و مرکزیتى خاص داشته به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز (حکومت) ناحیه‌اى اورامان یاد مى‌کرده‌اند.

به غیر از وضعیت خاص روستا از نظر معمارى، موقعیت چشمه‌هاى پرآب، مراسم خاص و آداب و رسوم و وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و به ویژه جمعیت و تعداد سکنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت منطقه از زمان ساسانى است.

پوشاک کردى آمیزه‌اى از رنگ و نقش است. لباس مردم اورامانات نیز کردى است. پیش از ورود پارچه و کفش‌هاى خارجى و سایر منسوجات داخلى به استان کردستان، بیشتر پارچه‌ها و پاى افزار مورد نیاز آنها توسط بافندگان و دوزندگان محلى بافته و ساخته مى‌شده است.

از تولیدات هنرهاى سنتى این روستا می‌توان به گلیم، سجاده، نمد، سبد، گیوه به عنوان سوغات اشاره کرد.

 

 

نحوه ثبت نام

همسفران عزیز می توانند هزینه سفر خود را به یکی از حساب های زیر واریز نمایند:

نام بانک شماره حساب شماره کارت صاحب حساب
ملی 0200382726002 9261 3949 9917 6037 مونا شاهسون بغدادی مفرد فردیس
پارسیان 47000405307606 0298 0761 0612 6221 مونا شاهسون بغدادی مفرد فردیس
ملت 5630408758 8903 4383 3378 6104 مونا شاهسون بغدادی مفرد فردیس

پس از واریز هزینه سفر ارائه (فیش واریزی، نام و نام خانوادگی، کد ملی و تاریخ تولد) به دفتر شاهسون سیر الزامی می باشد.
خواهشمند است پس از واریز وجه با یکی از شماره های زیر تماس گرفته و شماره فیش واریزی را اعلام فرمایید.

02188344341 02188344543 09397382240

مدت تور: ۳ روزه         تاریخ رفت: ۱۳ خرداد ۹۷       تاریخ برگشت: ۱۶ خرداد ۹۷       قیمت: ۵۷۵۰۰۰ تومان